Les structures imaginaires des paysages dans "Les Rougon-Macquart" d'Emile Zola / par Ai͏̈t El Hihi Omar ; sous la direction de Yves Vadé

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Vadé, Yves (1933-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Bordeaux Montaigne (1971-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Les structures imaginaires des paysages dans "Les Rougon-Macquart" d'Emile Zola / par Ai͏̈t El Hihi Omar ; sous la direction de Yves Vadé / Bordeaux : sn , 1996

Résumé / Abstract : LA CARACTERISTIQUE COMMUNE DES ROMANS DU CYCLE DES ROUGON MACQUART EST L'INTENTION DE FAIRE VRAI DE FAIRE GRAND. ZOLA A FONDE SON ART SUR L'OBSERVATION DE LA REALITE OBJECTIVE SUR FOND DE SCIENTISME, L'AUTEUR VEUT ELABORER UNE SOCIOLOGIE DE SON EPOQUE. IL TRAVAILLE SUR LE TERRAIN, SES DIAGNOSTICS ONT UN BUT PEDAGOGIQUES. SOUMISES AUX LOIS NATURALISTES, LES DESCRIPTIONS DU MONDE EXTERIEUR NE DEPASSENT PAS LES FAITS TELS QU'IL SONT DANS LA REALITE. QUAND L'AUTEUR RAPPORTE UNE SCENE, IL LE FAIT AVEC PRECISION ET OBJECTIVITE. L'AUTEUR CHERCHE A TRANSMETTRE SES PROPRES IDEES CONCERNANT SON TEMPS. MAIS IL RESTE PRUDENT, SACHANT BIEN QUE E POSITIVISME PERD TOUTE SA VALEUR LORSQU'IL S'APPLIQUE A UN PERSONNAGE OU UN PAYSAGE IMAGINAIRE. EN EFFET, LE TEMPERAMENT DONT PARLE L'AUTEUR INTERVIENT POUR DONNER UNE CHARGE SUBJECTIVE A LA REALITE OBJECTIVE. LE NATURALISME DEMANDE ENCORE A LA REALITE D'ETRE VECUE PAR UNE SENSIBILITE, COMME LE LAISSE ENTENDRE LA CELEBRE DEFINITION DE L'OEUVRE D'ART QUE DONNE ZOLA "UN COIN DE LA CREATION VU A TRAVERS UN TEMPERAMENT". L'AUTEUR REUSSIT A ABOLIR LES FRONTIERES ENTRE LES VISIONS NATURELLES ET SURREEL DU MONDE. CHAQUE PERSONNAGE, CHAQUE OBJET, CHAQUE SITUATION COMPORTE UN ASPECT REEL ET UN ASPECT IMAGINAIRE. ZOLA A EN EFFET UNE VISION DU MONDE QUI COTOIE TANT DE PENSEE MYTHIQUES. LE THEME DE LA TERRE-MERE, "DE L'UNIVERS MANGE MANGEUR", DE LA TERRE FECONDE GORGEE DE CADAVRES

Résumé / Abstract : THE COMMON CARTERISTIC OF ROUGON MACQUART CYCLE NOVELS IS THE INTENTION TO MAKE TRUE, TO MAKE BIG. ZOLA FOUDED HIS ART ON THE OBSERVATION OF THE OBJECTIVE REALITY, ON A SCIENTICISM FOUNDATION, THE AUTHER WANTS TO ELABORATE A SICIOLOGY OF HIS ERA. SUBMILLED TO THE NATURALIST LAWS, THE DESCRIPTIONS OF THE EXTERIOR WORLD DO NOT EXCEED THE FUCTS AS THEY ARE IN REALITY. WHEN THE AUTHER BRING A SCENE, HE MAKES IT WITH PRECISION AND OBJECTIVITY. PEDAGOLOGICALLY, THE AUTHER SEEKS TO COVERY HIS AWN IDEAS CONCERNING HIS PERIOD. HOWEVER, HE REMAINS CAREFUL, KNOWING WELL THAT POSITIVISM LOOSE ALL ITS VALUES WHEN APPLIED TO A CHARACTER ON TO AN IMAGINARY LANDSCAPE. IN FUCT, THE TEMPERAMENT WHICH RTHEAUDOR SPEAKS ABOUT, INENFERS TO GIVE A SUBJECTIVE CHARGE TO THE OBJECTIVE REALITY. NATURALISM STILL DEMANDS FROM REALITY TO BE LIVED BY A SENSIBILITY, AS IT TRIES TO MAKE HEARD THE FAMOUS DEFINITION OF THE PIECE OF ART THAT ZOLA GIVES : "A CORNER OF CREATION SEEN THROUGHOUT A TEMPERAMENT". THE AUTHOR SUCCEDS TO ABDISH THE FRONTIERS BETWEEN NATURAL AND SUBREEL VISIONS OF WORD. EVERY CHARACTER, EVERY THING AND EVERY SITUATION HOLDS A REEL ASPECT AND AN IMAGINARY ONE. IN FACT, THE AUTHER HAS A VISION OF WORLD THAT CARRIES A LOTS OF MYTHIC THOUGHTS. THE THEM OF EARTH-MOTHER, OF EATEN-EATER UNIVERS AND OF THE SLAUGHLENEDFERTILE EARTH OF CADAVERS EXPLAINS, AND OTHER FREQUENT IMAGES THE PLACE WHERE LOVE AND DEAD OPPOSE AND COMPLETE EACH OTHER. THE LANDSCAPES TAKE IN ZOLA ANYTHING TONE BECAUSE OF THE USE OF APPROPRIATE LITRARY PROCESSES.