Formation des préparateurs en pharmacie : développement et mise en œuvre d’un programme d’habilitation au préparatoire / Anne-Flore Dumas ; sous la direction de Roseline Mazet

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Langue / Language : anglais / English

Préparateurs en pharmacie -- Formation

Pharmacotechnie -- Étude et enseignement

Apprentissage mixte

Formation en ligne

Simulation, Méthodes de

Hôpitaux d'enseignement -- France -- Grenoble (Isère)

Classification Dewey : 615.1

Mazet, Roseline (1983-.... ; pharmacienne hospitalière) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Allenet, Benoît (1963-.... ; auteur en pharmacie et sciences médicales) (Président du jury de soutenance / praeses)

Université Grenoble Alpes (2020-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : Les activités de préparateur en pharmacie ont fait l’objet de nombreuses mutations depuis l’établissement de cette profession. La préparation pharmaceutique n’est désormais plus qu’une activité marginale. Bien que qualifié par l’obtention du brevet professionnel, le cadre réglementaire exige l’habilitation de chaque préparateur au sein de leur secteur d’activité. Pourtant peu de programmes de formation structurés et centrés sur ce secteur ont été recensés. L’objectif de cette expérimentation était ainsi de créer une formation initiale habilitante destinée aux préparateurs exerçant au préparatoire du CHU Grenoble Alpes. Six préparateurs ont participé au projet. Afin d’établir un programme de formation compatible avec une poursuite de l’exercice professionnel parallèle, notre expérimentation a combiné l’utilisation du e-learning, de la simulation et du compagnonnage. Le développement et la mise en place de ce programme se sont ensuite organisés en 3 temps décrivant successivement : le travail d’ingénierie de la formation par la méthode ADDIE, l’utilisation par les étudiants de l’ensemble des supports pédagogiques (présentations, vidéos, quiz, jeux de rôle, procédures), puis l’évaluation du programme par les participants. Les 4 préparateurs ayant pu prendre part à la formation dans sa totalité ont été habilités. L’évaluation de la formation, menée auprès des participants, selon les 3 niveaux du modèle de Kirkpatrick montre des résultats très satisfaisants. L’impact de cette formation sur la modification des comportements des participants sera évalué dans un deuxième temps.

Résumé / Abstract : INTRODUCTION: Nonsterile pharmaceutical preparations are the historical core of pharmacy practice. Yet, this declining activity is now back in demand at the University Hospital of Grenoble (CHUGA). Pharmacy technicians’ training plays an important role in the quality of compounded drugs. This study aimed to design and implement an accreditation program for pharmacy technicians at the CHUGA. METHOD: The program was built on the basis the instructional design model: ADDIE. Its 5 stages are listed here: analysis (context, objectives, risks, opportunities, constraints and needs), design (defining the learning objectives, targeted competencies and appropriate instructional media), development (producing the resources), implementation (publishing and scheduling courses) and evaluation of training (participant’s feedback). RESULTS: This study’s goal was to lower the levels of risks of our activity by accrediting members of our staff. Contextual analysis showed that, among nonsterile compounding units (hospital and community pharmacies), the main instructional tools used were: companionship (96%, n=24) and internal procedures (84%, n=21). Accreditation tools were primarily: the tutor (76%, n=19) and interviews conducted by pharmacists (72%, n=18). In pharmacy technician schools, practical nonsterile compounding courses accounted for 14%, i.e. 112.2 hours, of total curriculum. Theoretical courses represented 7.9%, i.e. 63.3hours. Finally, a review of non-compliances showed that 67% (n= 76) were the consequences of a poor handling process. When designing the program, the competency framework was drafted and main components of the program were established: online courses, simulation courses and companionship. Subsequently, scenarios and educational media were created. When implementing the program, 6 participants were recruited. Apprentices’ performances were adequate according to the curriculum specifications, however due to internal mobility only 4 participants completed the program. All 4 agents were successfully accredited. Among accredited agents satisfaction rate was 97% (n=3). DISCUSSION/CONCLUSION: To our knowledge, no similar project targeting nonsterile compounding units to this one exists. Eventually, this study will contribute to lower levels of risks by standardizing training. This program ought to be tested on larger scale. This experimentation should be renewed in production units of other establishments (hospital and community pharmacies) to evaluate its benefits.