L'idée de progrès à l'aube des Lumières / par Frédéric Rouvillois ; sous la direction de Stéphane Rials

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Catalogue Worldcat

Progrès

Contrat social

Rials, Stéphane (1951-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Panthéon-Assas (Paris) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : L'idée de progrès à l'aube des Lumières / par Frédéric Rouvillois / Lille : ANRT , [1994]

Résumé / Abstract : L'IDEE DE PROGRES, PRESUPOSE PHILOSOPHIQUE DE LA MODERNITE OCCIDENTALE, APPARAIT EN FRANCE A LA SUITE DE LA REVOLUTION MECANISTE DU DEBUT DU 17EME SIECLE ET DES BOULEVERSEMENTS, TANT INTELLECTUELS (EMPIRISME, RATIONALISME) QUE RELIGIEUX (ESSOR D'UN "CATHOLICISME NOUVEAU", FONCIEREMENT OPTIMISTE) QUI L'ACCOMPAGNERENT. MAIS, AU POINT DE RENCONTRE DE CES EVOLUTIONS, L'IDEE DE PROGRES SEMBLE LIEE AVANT TOUT A UNE NOUVELLE CONCEPTION DE L'HOMME ET DE SA PLACE DANS L'UNIVERS, AU DEVELOPPEMENT D'UN ESPRIT TECHNICIEN ET AU MODELE DE LA MACHINE ET PARTICULIEREMENT, DE L'HORLOGE. C'EST EN EFFET SUR CETTE BASE QU'ELLE VA ETRE FORMULEE, DES L'EPOQUE DE LA QUERELLE DES ANCIENS ET DES MODERNES SOIT PLUS D'UN SIECLE AVANT LA SYNTHESE DE CONDORCET PAR DES AUTEURS COMME FONTENELLE OU PERRAULT; C'EST EGALEMENT SUR CE MODE QU'ELLE SERA SYSTEMATISEE, AU COURS DE LA GENERATION SUIVANTE, DANS L'OEUVRE EXEMPLAIRE DE L'ABBE DE SAINT-PIERRE. SELON CES AUTEURS, LE PROGRES CONSTITUE LE SENS MEME DE L'HISTOIRE. IL S'AGIT D'UN MOUVEMENT GENERAL D'AMELIORATION, QUI SE PRODUIT AU COURS DU TEMPS, DE FACON LINEAIRE, MAIS SURTOUT NECESSAIRE ET PERPETUELLE: SEMBLABLE EN CELA A LA CROISSANCE DE L'INDIVIDU, ENFANT AVANT DE DEVENIR ADULTE, MAIS SURTOUT, AU MOUVEMENT SANS FIN, INDEFECTIBLE, QUI SERAIT CELUI D'UNE MACHINE PARFAITE. DANS LE MEME ORDRE, LES CAUSES ASSIGNEES A CE PROGRES NE SONT PLUS LA PROVIDENCE, LES ASTRES, NI MEME LE "HEROS" DES HUMANISTES, MAIS LE "GRAND SAVANT" ECLAIRE, ET PLUS ENCORE, L'HOMME DU COMMUN, L'ANONYME DONT LES EFFORTS S'ADDITIONNENT A CEUX DE SES PREDECESSEURS DE MEME QUE LE PROGRES TECHNIQUE DECOULE INELUCTABLEMENT DE L'ACTIVITE MEME DES ARTISANS SUCCESSIFS. APRES AVOIR ETABLI LE PRINCIPE DU PROGRES, CE QU'IL REPRESENTE POUR SES INVENTEURS (1ERE PARTIE), ON A EXAMINE DE QUELLE FACON ILS PRETENDAIENT L'APPLIQUER AU REEL (2EME PARTIE). ET L'ON APERCOIT A NOUVEAU LA DIALECTIQUE NATURE TECHNIQUE. CAR C'EST A CONDITION DE REDUIRE AU MODELE TECHNIQUE (D'AFFIRMER QU'ILS PEUVENT ETRE FABRIQUES)

Résumé / Abstract : THE IDEA OF PROGRESS, UNDERLYING PRINCIPLE OF THE OCCIDENTAL MODERNITY, APPEARS IN FRANCE FOLLOWING THE 17TH CENTURY'S MECANIST REVOLUTION, AND FOLLOWING THE INTELLECTUAL (EMPIRICISM AND RATIONALISM) AND RELIGIOUS (NEW CATHOLICISM, DEEPLY OPTIMISTIC) OVERTHROW WHICH ACCOMPANIED IT. NEVERTHELESS, AT THE MEETING POINT OF THESE EVOLUTIONS, THE IDEA OF PROGRESS SEEMS TO BE PRINCIPALLY LINKED TO A NEW CONCEPTION OF MAN'S OFFICE IN THE UNIVERSE, TO THE RISE OF AN ACTIVIST SPIRIT AND THE MODEL OF THE MACHINE AND PARTICULARLY, THE CLOCKWORK. IT WILL BE FORMULATED ON THIS BASIS DURING THE ANCVIENTS AND MODERNS QUARREL THEREFORE, ABOUT ONE CENTURY BEFORE CONDORCET'S SYSTEM BY AUTHORS LIKE FONTENELLE AND PERRAULT; LIKEWISE, IT WILL BE SYSTEMATISED, IN THE NEXT GENERATION, IN THE ABBE DE SAINT-PIERRE'S EXEMPLARY WORK. ACCORDING TO THEM THE PROGRESS CONSTITUTES THE PROPER SENSE OF HISTORY: A GENERAL MOVEMENT OF IMPROVEMENT WHICH TAKES PLACE THROUGH THE TIME, ON A LINEAR, NECESSARY AND NEVERENDING WAY: SIMILAR TO THE GROWTH OF THE INDIVIDUAL, CHILD BEFORE TO BECOME AN ADULT, BUT ESPECIALLY, TO THE INFAILLIBLE AND EVERLASTING MOTION WHICH WOULD CARATERIZE A PERFECT MACHINE. IN THE SAME WAY, THE CAUSES ASSIGNED TO THIS PROGRESS ARE NO MORE PROVIDENCE, ASTRAL BODIES OR EVEN THE RENAISSANCE'S "HERO", BUT THE ENLIGHTENED SCOLAR, AND ABOVE ALL, THE ORDINARY MAN, WHOSE EFFORTS ADD UP TO THOSE OF ITS PREDECESSORS AS WELL AS THE TECHNICAL PROGRESS ORIGINATES FROM THE ACTIVITY OF THE SUCCESSIVE CRAFTMEN. ONCE ESTABLISHED THE PRINCIPLES OF THE PROGRESS (1 PART), IT APPEARS NECESSARY TO EXAMINE HOW IT IS APPLIED TO THE REALITY (2 PART) AND THE QUESTION SEEMS TO BE DOMINATED, ONCE MORE, BY THE CENTRAL OPPOSITION BETWEEN NATURE AND TECHNIC. INDEED, IT IS ONLY IT THEY REDUCE THEM TO THIS MODEL, THAT THE "MODERNS" MAY BE ABLE TO THINK