"DES ECRIVAINS BRITANNIQUES PARLENT DE L'AFRIQUE : SITUATIONS, SYSTEMES DE REPRESENTATIONS OCCIDENTAUX, RENCONTRES CULTURELLES ET NARRATION CHEZ KAREN BLIXEN, JOYCE CARY, JOSEPH CONRAD, ELSPETH HUXLEY, ET EVELYN WAUGH / ROGER ISSA COULIBALY ; SOUS LA DIRECTION DE JEAN SEVRY

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1993

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Sévry, Jean (1933-2012) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paul Valéry (Montpellier) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'AFRIQUE EST UN OBJET INEPUISABLE DE FANTASMES DANS LE ROMAN ET LA NOUVELLE BRITANNIQUES DE L'ENTRE-DEUX-GUERRES. EN PARTICULIER DANS LE OUT OF AFRICA (1957) DE BLIXEN, ELLE REPRESENTE LA STERILITE DES EFFORTS ET DE LA QUETE INSATISFAITE. POUR LE AN OUTPOST OF PROGRESS (1984) DE CONRAD, L'AFRIQUEEST FANTOME EU EGARD A L'AMBIGUITE. D'APRES LE MISTER JOHNSON (1985) DE CARY, ELLE EST UNE SORCIERE POUR L'ACCULTURATION DE JOHNSON. DANS LE THE FLAME TREES OF THIKA (1987) DE HUXLEY ET DANS LE REMOTE PEOPLE (1986) DE WAUGH, L7AFRIQUE EST L'INITIATRICE DU BRITANNIQUE. OR AU MOMENT MEME OU L'EUROPE VIT DES CRISES DE VALEURS A L'ENTRE-DEUX-GUERRES, LES BRITANNIQUES REVAIENT DE BATIR UNE NOUVELLE FRATE RNITE AILLEURS. MAIS CE QUE CETTE THESE VEUT DEMONTRER, C'EST QUE CE QUI EST REELLEMENT MIS EN JEU DANS LES REPRESENTATI ONS DE L'AFRIQUE ET DE L'AFRICAIN, C'EST TOUT LE PROBLEME DE L'ALTERITE, DE L'ETRANGER, DE L'AUTRE, IGNORE OU VECU COMME L'ENNEMI. L'AFRIQUE CHANGE ET L'EUROPE AUSSI. LA RENCONTRE EVOLUE ET ELLE SE TRANSFORME AU FIL DE L'HISTOIRE. DEVANT UN VIDE DE L'AFRIQUE, LES EUROPEENS SE RETROUVENT DEVANT LEUR PROPRE VIDE EXISTENTIEL. ALORS ILS S'INTERROGENT ET ILS DEBOUCHENT SUR UNE INTERROGATION PROFONDE DE L'IDENTITE CULTURELLE DE L'EUROPEEN. MAIS DANS CE QUESTIONNEMENT, C'EST L'AFRIQUE QUI S'ADRESSE A L'EUROPE JUSQU'A AMENER LES PERSONNAGES SOUVENT AU BORD DU DESESPOIR OU DU SUICIDE COMME CHEZ CONRAD. OR, NON SEULEMENT L'ECRIVAIN BRITANNIQUE EST MAITRE DE FAIT DANS LA RELATION COLONIALE, MAIS IL EST AUSSI MAITRE DE LA NARRATION ET CHEF DU RECIT EN TANT QU'ECRIVAIN. D'OU UNE SERIE DE MANIPULATIONS INTERMINABLES DE L'AFRICAIN, OU DE L'EUROPEEN, POUR RECUEILLIR CE QUE LE POUVOIR STRUCTUREL REFUSE D'ASSEMBLER. AUSSI, LES SONT-ELLES VOUEES A L'ECHEC EN TERMES DE RELATIONS HUMAINES. CETTE THESE QUI S'APPUIE SUR DES OUTILS D'ANALYSES TELS QUE ANTHROPOLOGIE, HISTOIRE ET DES DONNEES DE NARRATOLOGIE, ABOUTIT A UNE PROBLEMATIQUE FINALE, A SAVOIR QUELS ONT ETE, QUELS SONT ET QUELS POURRAIENT ETRE LES RAPPORTS ENTRE COLONISATEUR ET COLONISE, BRITANNIQUE ET AFRICAIN, ENTRE LA GRANDE BRETAGNE ET SES EX-COLONIES, ENTRE L'EUROPE ET L'AFRIQUE.

Résumé / Abstract : AFRICA IS AN UNFAILING FANTASY SOURCE INT HE BRITISH NOVEL AND SHORT STORY BETWEEN THE WARS. ESPECIALLY IN BLIXEN'S OUT OF AFRICA (1954), AFRICA SYMBOLIZES THE BARREN EFFORTS AND THE UNSATISFIED QUEST. IN AN OUTPOST OF PROGRESS (1984) BY CONRAD, IT IS A GHOST. WITH CARY'S MISTER JOHNSON (1985), AFRICA IS FEATURED AS A WITCH AS REGARDS JOHNSON'S CULTURAL HYBRIDITY. IN HUXLEY'S THE FLAME TREES OF THIKA (1987) AND WAUGH'S REMOTE PEOPLE (1986), IT IS FELT AS AN INITIATOR BY THE BRITON, BUT AS EUROPE IS EXPERIENCING CRISES OF VALUE BETWEEN THE WARS, BRITONS WANTED TO BIND A NEW FRATERNITY ELSEWHERE, BUT WE TRY TO INDICATE THAT THE REPRESENTATIONS GIVEN OF AFRICA AND OF AFRICANS PUT NOTHING AT STAKE BUT THE WHOLE QUESTION OF THE ALTERITY, OF THE ALIEN, OF THE OTHER, UNKNOWN OR FELT AS THE ENEMY. AFRICA IS CHANGING, SO IS EUROPE. THEIR MEETING MOVES AROUND, AND CHANGES FOLLOW THE TREADS OF HISTORY, BUT FACING A VOI D IN AFRICA, EUROPEANS ARE CONFRONTED WITH THEIR OWN EXISTENTIAL VACUUM, WHICH ENTAILS AN EXPLORATION OF THE SELF, AND THEY HAPPEN TO QUESTION EUROPEAN CULTURAL IDENTITY. BUT FINALLY IN THEIR QUERY, IT IS AFRICA THAT CONSULTS EUROPE TO THE POINT OF LEADING THE CHARACTERS VERY OFTEN INTO THE FRINGES OF DESPERATION OR EVEN SUICIDE, FOR INSTANCE BY CONRAD. THE BRITISH WRITER IS NOT ONLY AN AUTHORITY WITHIN THE COLONIAL NETWORK, BUT ALSO HE IS THE HOLDER OF THE NARRATION AND THE MASTER OF THE RELATION OF EVENTS. SO HE HANDLES THE AFRICAN OR THE EUROPEAN IN ORDER TO GATHER WHAT STRUCTURAL POWER REFUSES TO BLEND. THE PERCEPTIONS OF THE OTHER ARE THUS DONNED TO FAIL IN TERMS OF HUMAN RELATIONS. OUR THESIS WHICH BASES ITSELF ON SUCH FIELDS AS ANTHROPOLOGY, HISTORY AND FACTS OF NARRATOLOGY ENDS AT A FINAL QUESTION TO KNOW WHAT HAVE BEEN, WHAT ARE AND WHAT COULD BE THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE COLONIZER AND THE COLONIZED, BRITISH AND AFRICAN, BETWEEN GREAT BRITAIN AND HER EX-COLONIES, BETWEEN EUROPE AND AFRICA.