L'IMAGE DE LA FRANCE DANS LA PRESSE SATIRIQUE ALLEMANDE (1870-1970) / JEAN-CLAUDE GARDES ; sous la direction de GILBERT BADIA

Date :

Editeur / Publisher : [Lieu de publication inconnu] : [Éditeur inconnu] , 1991

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Badia, Gilbert (1916-2004) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : DE 1870 A 1970, A QUELQUES EXCEPTIONS PRES, LA FRANCE N'A CESSE D'ETRE PRESENTE DANS LA CARICATURE ET LA SATIRE ALLEMANDE. DANS L'ENSEMBLE, LES IMAGES DE LA FRANCE TRANSMISES PAR LA PRESSE SATIRIQUE SE REVELENT FORT CHANGEANTES, COLLENT A L'EVENEMENT POLITIQUE ET NE DECOULENT QU'EN DE RARES OCCASIONS D'UNE ANALYSE DETAILLE DE L'ESSENCE DU CARACTERE FRANCAIS. LES CONCEPTIONS POLITIQUES INFLUENT ENORMEMENT SUR LA PERCEPTION DU VOISIN: LES JOURNAUX DE GAUCHE SONT TOUJOURS PLUS FRANCOPHILES (OU MOINS FRANCOPHOBES) QUE LES REVUES DE DROITE. CES REPRESENTATIONS STRATOCENTRIQUES POSITIVES OU NEGATIVES SE HEURTENT NEANMOINS SOUVENT AUX IMAGES TOTALISANTES DES DIFFERENTES FORMES D'ETHNOCENTRISME, AUX IMAGES NATIONALES GENERALEMENT DICTEES PAR LES POLITIQUES GOUVERNEMENTALES. SEULES LES REVUES EXTREMISTES ECHAPPENT PRESQUE TOTALEMENT A L'EMPRIVE DE L'IDEOLOGIE DOMINANTE. EN CAS DE CRISE AIGUE, DE GUERRE, LES ARGUMENTS NATIONAUX L'EMPORTENT TOUTEFOIS PRESQUE SANS COUP FERIR SUR TOUTES LES RETICENCES POLITIQUES. EN DEPIT DE LA PERMANENCE DE QULEQUES CLICHES, L'IMAGE GLOBALE EVOLUE SENSIBLEMENT DE 1870 A 1970. L'AMELIORATION INCONTESTABLE - MAIS NULLEMENT LINEAIRE - DE L'IMAGE PROCEDE EN PARTIE DU DECLIN DU RAYONNEMENT POLITIQUE FRANCAIS AINSI QUE DE L'AFFIRMATION PROGFRESSIVE DE L'IDENTITE ALLEMANDE, DU PEUPLE ALLEMAND, QUI N'EPROUVE PLUS LE BESOIN DE S'OPPOSER POUR SE POSER. DEPUIS LA FIN DE LA SECONDE GUERRE MONDIALE, IL SENMBLE DE PLUS QUE L'ON SOIT SORTI DU CERCLE INFERNAL DES COMPLEXES D'INFERIORITE ET DE SUPERIORITE. PRECISONS POUR TERMINER QUE LES TERMES D'ERBFEINDSCHAFT ET DE RECONCILIATION UTILISES POUR CARACTERISER LES PERIODES 1870-1945 ET 1945-1970 APPARAISSENT GRANDEMENT EXCESSIFS LORSQU'ON CONSIDERE L'ENSEMBLE DES COMPOSANTES DES IMAGES SUCCESSIVES.

Résumé / Abstract : FROM 1870 TO 1970, WITH ONLY ARE EXCEPTIONS, FRANCE WAS CONSTANTLY PRESENT IN GERMAN CARICATURE AND SATIRE. IN GENERAL, THE IMAGES OF FRANCE PRESENTED BY THE SATIRICAL PRESS APPEAR TO BE HIGHLY CHANGEABLE, SHADOWING POLITICAL EVENTS, AND ONLY ON RARE OCCASIONS ARISING FROM A DETAILLED ANALYSIS OF THE ESSENCE OF THE FRENCH CHARACTER. POLITICAL IDEAS HAVE A HUGE INFLUENCE ON THE WAY ONE'S NEIGHBOUR IS SEEN: LEFT-WING NEWSPAPERS ARE ALWAYS MORE FRANCOPHILE (OR LESS FRANCOPHOBE) THAN THOSE OF THE RIGHT. NEVERTHELESS, THESE POSITIVE OR NEGATIVE STRATOCENTRIC REPRESENTATIONS OFTEN CLASH WITH THE OVERALL IMAGES OF DIFFERENT FORMS OF ETHNOCENTRISM, THE NATIONAL IMAGES USUALLY DICTATED BY GOVERNMENT POLICIES. ONLY EXTREMIST MAGAZINES ESCAPE MORE OR LESS COMPLETELY FROM THE STANGLEHOLD OF THE DOMINANT IDEOLOGY. WHEN THERE IS A SERIOUS CRISIS OR WAR, NATIONAL REASON ALMOST ALWAYS PREVAILS WITHOUT RESISTANCE OVER ANY POLITICAL HESITATION. DESPITE THE PRERENNITY OF SOME CLICHES, THE OVERALL IMAGE EVOLVED SIGNIFICANTLY BETWEEN 1870 AND 1970. THE INDISPUTABLE (BUT IN NO WAY LINEAR) IMPROVEMENT OF THE IMAGE COMES IN PART FROM THE DECLINE OF FRENCH POLITICAL INFLUENCE, AS WELL AS THE INCREASING ASSERTION OF GERMAN IDENTIFY AND THE GERMAN PEOPLE, WHICH NO LONGER FEELS THE NEED TO OPPOSE OTHERS IN ORDER TO IMPOSE ITSELF MOREOVER, IT SEEMS THAT SINCE THE END OF THE SECOND WORLD WAR, THE INFERNAL CIRCLE OF INFERIORITY AND SUPERIORITY COMPLEXES HAS BEEN BROKEN. FINALLY IT CAN BE NOTED THAT THE TERMS ERBFEINDSCHAFT AND RECONCILIATION USED TO CHARACTERIZE THE PERIODS 1870-1945 AND 1945-1970 SEEM HIGHLY EXAGGERATED WHEN ALL OF THE COMPONENTS OF THE SUCCESSIVE IMAGES ARE CONSIDERED.