Date : 1990
Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1990
Type : Livre / Book
Type : Thèse / ThesisLangue / Language : français / French
Résumé / Abstract : J'AI PROPOSE A DES ENSEIGNANTS-FORMATEURS DE REAGIR DISCURSIVEMENT A DES INCIDENTS CRITIQUES EXPRIMANT DES SITUATIONS DE COMMUNICATION PROFESSIONNELLE CLASSIQUES ET QUOTIDIENNES. TOUTEFOIS PARLER DE COMMUNICATION ET DE DISCOURS EST INEVITABLEMENT, DANS LE CHAMP DES SCIENCES HUMAINES S'INTERESSER A LA LINGUISTIQUE ET AUX TRAVAUX PORTANT SUR LA COMMUNICATION. JE ME SUIS VITE APERCU QUE LA LINGUISTIQUE ET MEME LA PRAGMATIQUE LINGUISTIQUE, MALGRE LES EFFORTS QU'ELLES FONT POUR PRENDRE EN COMPTE LE PAROLE DU SUJET, NE ME PERMETTAIENT PAS DE CARACTERISER LES PLACES, LES POSITIONS, LES STRATEGIES DE POUVOIR QU'ENGENDRENT INEVITABLEMENT LES SITUATIONS DE COMMUNICATION. AUSSI, AI-JE ENTREPRIS DE CONSTRUIRE UN MODELE THEORIQUE, NOMME DIAGRAMME D'ENONCIATION ET QUI AU TRAVERS DE CONCEPTS TELS QUE CEUX D'ACTES DE DISCOURS, CADRE ENONCIATIFS, LOGIQUES D' ACTION, FORMATIONS DICURSIVES, TENTE DE DECRIRE LES STRATEGIES DE DISCOURS D'ENSEIGNANTS-FORMATEURS ET D'APPROCHER LEUR REALITE DANS LE CHAMP DE SCIENCES DE L'EDUCATION. UN MODELE QUI M'A CONDUIT, NON PAS SUR LES RIVES DE LA PRAGMATIQUE LINGUISTIQUE MAIS SUR CELLES D'UNE PRAGMATIQUE DE LA COMMUNICATION DISCURSIVE. J'AI VOULU DECRIRE MAIS AUSSI COMPRENDRE LA SIGNIFICATION ET LE SENS DES STRATEGIES DE DISCOURS; C'EST POURQUOI, J'AI EU RECOURS AUX HISTOIRES DE VIE. DES HISTOIRES DE VIE QUI ONT DEPLACE MON PROJET DE RECHERCHE SUR LES RIVES DE MON IMPLICATION, SUR LA PLACE DU CHERCHEUR FACE A SON OBJET DE RECHERCHE. PROGRESSIVEMENT PRESQUE SUBVERSIVEMENT SE SONT CREES UNE AUTRE ECOUTE, UN AUTRE REGARD, UNE HEMENEUTIQUE DU DEDANS-DEHORS AU COURS DE MES RENCONTRES S'EST MIS EN PLACE "UN DISPOSITIF D'ECOUTE ETHNO ARCHEOLOGIQUE". AUTOUR DE L' ECRITURE, SE SONT TISSES ENTRE LE CHERCHER ET LES CO-AUTEURS DES LIENS DE COMPAGNONNAGYE. IMPLICATION ET DISTANCIATION OPTIMALE, TEL EST L'ENJEU EPISTEMOLOGIQUE DE MON PARCOURS DE RECHERCHE DANS LES DEDALES DES JE(UX) ET EN-JE(UX) D7ENONCIATION. J'AI ECRIT CE RESUME A LA PREMIERE PERSONNE NON PAR HASARD MAIS POUR SOULIGNER L'IMPORTANCE QUE J'ACCORDE AU PRIMAT DU SUJET DANS LA RELATION SUJET OBJET DE LA CONNAISSANCE.
Résumé / Abstract : I PROPOSED TO TEACHERS-TRAINERS, TO REACT THROUGH DISCOURSE TO CRITICAL INCIDENT WHICH REPRESENTED STANDARD EVERYDAY SITUATIONS OF PROFESSIONNAL COMMUNICATION. SPEAKING OF COMMUNICATION AND DISCOURSE HOWEVER, MEANS INEVITABLY, UIN FIELD OF HUMAN SCIENCES, GETTING INVOLVED IN LINGUISTICS AND IN WORKS DEALING WITH COMMUNICATION. I SOON REALIZED THAT LINGUISTICS AND EVEN PRAGMATICS, IN SPITE OF THEIR EFFORT TO TAKE INTO ACCOUNT THE WORDS OF THE SUBJECT WHERE UNABLE TO CHARACTERIZE THE PLACES, POSITIONS AND STRATEGIES OF POWER, THAT SITUATIONS OF COMMUNICATION UNAVOIDABLY ENTAIL. THUS DID I ENDEAVOUR TO BUILD UP A THEORITICAL MODEL THAT IN NAMED "ENUNCIATION CHART", WHICH, THROUGH CONCEPTS SUCH AS THOSE SPEECH ACTS, REFERENTIAL OF ENUNCIATION FIELDS OF ENUNCIATION, ATTEMPT AT DESCRIBING THE DISCOURSE OF THE TEACHERS-TRAIERS AND AT CLOING UP ON REALITY IN THE DOMAIN OF EDUCATIONAL SCIENCES. SUCH A MODEL CARRIED ME ALONG, NOT TOWARDS THE SHORES OF PRAGMATICS BUT TOWARDS THOSE OF COMMUNICATION PRAGMATICS. IT HAS BEEN MY AIM TO DISCRIBE, BUT ALSO TO UNDER STAND, THE MEANING AND THE SENSE OF DISCOURSE STRATEGIES. THIS IS WHY I RESORTED TO THE USE OF LIFE STORIES. THOSE LIFE STORIES MADE MY PROJECTS SHIFT TO THE BORDERS OF MY OWN IMPLICATION, TO THE PLACE OF THE researchER IN FRONT OF THE OBJECT OF HIS RESEARCH. PROGRESSIVELY AND ALMOST SUBERSIVELY, CAME INTO BEING ANOTHER WAY OF LISTENING, OF OBSERVING, A HEMERNEUTICS OF THE IN AND OUT. ALONG THE ENCONTERS IN MADE, "A STRATEGY OF ETHNO ARCHEOLOGICAL TUNING IN" EMERGED. THROUGH WRITING, LINKS OF COMPANIONSHIP WHERE WOVEN BETWEEN THE RESEARCHER IN THE MAZE OF THE "JE(UX) ET ENJE(UX) D7ENONCIATION"* I WROTE THIS ABSTRACT IN THE FIRST PERSON SINGULAR NOT THROUGH CHANCE BUTE UNDERLINE THE IMPORTANCE I GRANT TO THE PRIMACY OF THE SUBJECT IN THE SUBJECT-OBJECT RELATIONSHIP IN KNOWLEDGE.