Date : 1986
Editeur / Publisher : [Lieu de publication inconnu] : [Éditeur inconnu] , 1986
Type : Livre / Book
Type : Thèse / ThesisLangue / Language : français / French
Résumé / Abstract : LES TEXTES EN VIGUEUR DISPOSENT QUE : "LES COMMUNES... REGLENT PAR LEURS DELIBERATIONS LES AFFAIRES DE LEUR COMPETENCE", RAPPELANT LA VOCATION GENERALE DE LA COMMUNE A INTERVENIR DANS LE CADRE DE LEUR TERRITOIRE. DES LORS QU'UNE AFFAIRE PRESENTE UN INTERET COMMUNAL, ELLE ENTRE, SAUF TEXTE CONTRAIRE, DANS LES ATTRIBUTIONS DE LA COMMUNE, SOUS LE CONTROLE DU JUGE. LA DETERMINATION DES COMPETENCES DE LA COMMUNE DOIT PASSER PAR LA DEFINITION DE LA NOTION D'INTERET COMMUNAL, CE DERNIER CONSTITUANT A LA FOIS LA RAISON D'ETRE DE LA COLLECTIVITE TERRITORIALE LA PLUS ANCIENNE ET LA PLUS NATURELLE ET LE MOTEUR DE SON ACTION. LA NATURE DE L'INTERET COMMUNAL ET SON DOMAINE D'APPLICATION SONT DE DETERMINATION DELICATE. LONGTEMPS, LA COMMUNE ETANT CONCUE COMME UNE COMMUNAUTE D'HABITANTS, IL FUT CONSIDERE COMME UN INTERET PRIVE, CE QUI PERMETTAIT A L'ETAT CENTRALISATEUR D'AMOINDRIR SON ASPECT ORIGINAIRE, CELUI D'UN POUVOIR, ET DE SOUMETTRE LA COMMUNE A LA TUTELLE. MAIS LE "QUATRIEME POUVOIR" N'A JAMAIS DISPARU TOTALEMENT. D'UNE PART, LES AUTORITES MUNICIPALES ONT CONSERVE DEUX PREROGATIVES FONDAMENTALES: LE POUVOIR DE POLICE ET LE POUVOIR REGLEMENTAIRE. D'AUTRE PART, LA VOCATION DE LA COMMUNE S'EST TRADUITE EN TERMES ADMINISTRATIFS PAR LA CLAUSE GENERALE DE COMPETENCE ET, DEPUIS PEU, EN TERMES CONSTITUTIONNELS PAR LE PRINCIPE DE LIBRE ADMINISTRATION. DEFINI PAR
Résumé / Abstract : ACCORDING TO THE TEXTS IN FORCE, "COMMUNES, AFTER DUE DELIBERATION SETTLE THE AFFAIRS WITHIN THEIR COMPETENCE". THIS REMINDS US THAT THE COMMUNE HAS AUTHORITY. TO INTERVENE WITHIN ITS AREA. AS SOON AS AN AFFAIR PRESENTS AN INTEREST FOR THE COMMUNE, IT CAN BE CONSIDERED TO BE WITHIN THE COMMUNE'S ATTRIBUTIONS AS CONTROLLED BY THE JUDGE -UNLESS THERE EXISTS A TEXT TO THE CONTRARY - . DETERMINING THE COMMUNE'S COMPETENCE IMPLIES DEFINING THE NOTION OF COMMUNAL INTEREST, THIS CONSTITUTING BOTH THE RAISON D'ETRE OF THE OLDEST AND MOST NATURAL TERRITORIAL COMMUNITY AND THE DRIVING FORCE BEHIND ITS ACTION. IT IS DIFFICULT TO DETERMINE THE NATURE OF COMMUNAL INTEREST AND ITS FIELD OF APPLICATION. AS THE COMMUNE WAS LONG CONSIDERED AS A COMMUNITY OF INHABITANTS, COMMUNAL INTEREST WAS CONSIDERED AS A PRIVATE INTEREST, WHICH ENABLED CENTRALIZING STATE TO LESSEN ITS ORIGINAL ASPECT, I.E THAT OF A POWER, AND TO PUT THE COMMUNE UNDER ADMINISTRATIVE SUPERVISION. BUT THE "FOURTH POWER" HAS NEVER COMPLETELY DISAPPEARED, ON THE ONE HAND, MUNICIPAL AUTHORITIES KEEP TWO FUNDAMENTAL PREROGATIVES : THE POWER OF MAINTAINING LAW AND ORDER AND THE POWER OF ISSUING REGULATIONS. ON THE OTHER HAND, THE VOCATION OF THE COMMUNE HAS EXPRESSED ITSELF ON THE ADMINISTRATIVE LEVEL THROUGH THE GENERAL CLAUSE OF COMPETENCE AND RECENTLY, ON THE CONSTITUTIONAL LEVEL THROUGH THE PRINCIPLE OF FREEDOM OF ADMINISTRATION. ALTHOUGH COMMUNAL INTEREST IS NOT DEFI