REPRESENTATION MENTALE DE LA TRANSFORMATION D'UNE FORME D'ENERGIE EN UNE AUTRE / GAUTHIER TANCONS ; SOUS LA DIRECTION DE MICHEL TARDY

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1990

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Catalogue Worldcat

Résumé / Abstract : CE TRAVAIL PART D'UN DOUBLE CONSTAT EN GUADELOUPE : 1) DIFFICULTES DE CONCEPTUALISER ET DE SUBSTANTIALISER, INHERENTES AUX CONDITIONS SOCIO-HISTORIQUES, CULTURELLES ET SCOLAIRES. 2) INADEQUATION DES METHODES PEDAGOGIQUES TRADITIONNELLES NE PRENANT PAS EN COMPTE L'ORIGINALITE ET LES SPECIFICITES DU GUADELOUPEEN. PAR UN TRAVAIL D'ENQUETE SUR UN ECHANTILLON REPRESENTATIF DE 1852 SUJETS SCOLARISES, NOUS AVONS MONTRE QUE L'APPRENTISSAGE NE SE FAIT PAS CORRECTEMENT CAR IL NE TIENT PAS COMPTE DES PARTICULARITES DU GUADELOUPEEN. NOUS PROPOSONS METHODE, MATERIEL ET MICRO-SCENARIO DE PROJET PEDAGOGIQUE TIRES DE L'ENVIRONNEMENT NATUREL ET CULTUREL.

Résumé / Abstract : OUR STUDY IS BASED ON THE ACKNOWLEDGEMENT OF A DOUBLE SITUATION IN GUADELOUPE. I) DIFFICULTIES TO CONCEPTUALIZE AND TO SUBSTANTIALIZE INHERENT IN SOCIO-HISTORICAL, CULTURAL CONDITIONS AND CONDITIONS AT SCHOOL. 2) INADEQUACY OF THE TRADITIONAL METHODS OF EDUCATION IGNORING. THE ORIGINALITY AND THE SPECIFICITIES OF THE GUADELOUPEAN. THROUGH A SURVEY ON A REPRESENTATIVE SAMPLE OF 1852 SCHOOL GOING SUBJECTS, WE HAVE SHOWED THAT TRAINING IS NOT CORRECTLY DONE SINCE IT DOES NOT TAKE THE SPECIFICITIES OF THE GUADELOUPEAN INTO ACCOUNT : WE PROPOSE A METHOD, THE EQUIPMENT AND A MICRO-SCENARIO OF AN EDUCATIONAL PROJECT, ALL THREE INSPIRED BY THE NATURAL AND CULTURAL ENVIRONMENT.