EDGAR ALLAN POE OU LE LIVRE DES BORDS / MARYSE DUCREU PETIT ; SOUS LA DIRECTION DE PHILIPPE BONNEFIS

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1989

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

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Bonnefis, Philippe (1939-2013) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Charles de Gaulle (Lille ; 1971-2017) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'INSISTANCE QUE BAUDELAIRE ET P. VALERY METTENT A SOULIGNER L'IMPORTANCE DE L'EUREKA D'EDGAR ALLAN POE JUSTIFIE LE CHOIX DE CE TEXTE COMME POINT DE DEPART POUR UNE ETUDE GLOBALE DE L'OEUVRE. PAR SA VOLONTE DE SYNTHESE DANS LA VISION CREATRICE ET ESTHETIQUE DU MONDE, EUREKA VIENT INSCRIRE L'ENSEMBLE DE L'OEUVRE DANS LA PERSPECTIVE DES GRANDS "SYSTEMES" QUI REGNENT, A LA DATE, DANS LA LITTERATURE FRANCAISE. EN EFFET, CHACUNE DES ETAPES DE CETTE CREATION DU MONDE RENVOIE A UNE FACETTE DE LA CREATION LITTERAIRE, AUX APPARENCES SI DISPERSEES, D'EDGAR POE. EUREKA SE PRESENTE DONC COMME UN MIROIR CONCENTRIQUE QUI PERMET D'INSTAURER UNE UNITE DE L'OEUVRE, MAIS AUSSI, EN TANT QUE DERNIER AVATAR DE CETTE OEUVRE, AMENE A METTRE EN EVIDENCE UN ENSEMBLE DE FIGURES ET DE METAPHORES QUI SE RETROUVENT A TRAVERS L'ENSEMBLE DES TEXTES DE FICTION, ET PERMETTENT AINSI DE DESSINER UNE ULTIME "CONFIGURATION" DE LA CREATION POESQUE, DONT LES CONSTELLATIONS ET LES NEBULEUSES AURONT POUR NOMS: DIEU, LE GOUFFRE, LA FEMME, LE FRERE ET LA FOLIE, LA PERVERSITE, LE POETE VISIONNAIRE, LA RECHERCHE DU NOM; CEPENDANT QUE DANS TOUS CES ETATS PASSERA L'INQUIETUDE PERMANENTE D'IGNORER OU SE TROUVENT LEURS LIMITES.

Résumé / Abstract : THE CHOICE OF EUREKA AS THE STARTING POINT OF AN OVERALL STUDY OF THE WORKS OF EDGAR ALLAN POE IS JUSTIFIED BY BAUDELAIRE'S AND P. VALERY'S EMPHASIZING THE IMPORTANCE OF THIS TEXT. WITH EUREKA AND ITS SYNTHESIS OF THE CREATIVE AND AESTHETIC VISION OF THE WORLD, THE ENTIRE WORKS ARE PART OF THE GREAT "SYSTEMS", WHICH PREVAIL AT THAT DATE IN FRENCH LITERATURE. INDEED, EVERY STEP OF THIS CREATION OF THE WORLD REFLECTS A FACET OF E.A. POE'S LITERARY PRODUCTION, APPARENTLY SO VARIED. THEREFORE, EUREKA APPEARS AS A CONCENTRIC MIRROR WHICH ALLOWS TO ESTABLISH THE UNITY OF THE WORKS, BUT ALSO AS THE LAST ASPECT OF THESE WORKS. IT LEADS TO GIVE PROMINENCE TO A NUMBER OF IMAGES AND METAPHORS WHICH APPEAR IN THE TALES, AND THUS PERMIT TO DRAW A LAST CONFIGURATION OF POE'S CREATION: CONSTELLATIONS AND NEBULAS WILL BE NAMED: GOD, MAELSTROM, WOMAN, BROTHERHOOD AND MADNESS, PERVERSITY, THE VISIONARY POET, THE QUEST FOR THE NAME: THE EVERLASTING ANXIETY OF IGNORING THEIR BORDERS WILL PERVADE ALL THESE FACETS.