Pascal et la philosophie / Vincent Carraud ; sous la direction de Jean-Luc Marion

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1990

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Marion, Jean-Luc (1946-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Poitiers (1896-...) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Pascal et la philosophie / Vincent Carraud / Paris : Presses universitaires de France , DL 1992

Relation : Pascal et la philosophie / V. Carraud / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1990

Résumé / Abstract : CE TRAVAIL SUR LE STATUT DE LA PHILOSOPHIE CHEZ PASCAL DEGAGE QUATRE GRANDS MOMENTS DANS SON EFFORT POUR SE LIBERER DE LA PHILOSOPHIE: 1) ETABLIR L'ECHEC DES SECTES PHILOSOPHIQUES, DONT LES FIGURES CONTRADICTOIRES SONT ORGANISEES SELON UNE DOUBLE TYPOLOGIE HERITEE DE SAINT AUGUSTIN ET DE MONTAIGNE, ET QUI LES FAIT CORRESPONDRE AUX TROIS CONCUPISCENCES TOUT EN DEGAGEANT LA CONCUPISCENCE PROPRE A LA PHILOSOPHIE. PASCAL LES OPPOSE ALORS A LA VRAIE RELIGION, EN UNE PREMIERE ANTHROPOLOGIE (CELLE DES CONTRARIETES). CETTE PREMIERE TACHE PERMET DE PRECISER LE RAPPORT DE PASCAL A CERTAINS DE SES PREDECESSEURS ET CONTEMPORAINS, JANSENIUS D'UNE PART, LES NEO-STOICIENS D'AUTRE PART. 2) PASCAL REPREND ET SUBVERTIT LES CONCEPTS CONSTITUTIFS DE LA METAPHYSIQUE JUSQU'A SA RUINE (SINGULIEREMENT LA NOTION D'INFINI), METAPHYSIQUE DONT DESCARTES, OMNIPRESENT DANS LES PENSEES, EST LA FIGURE ARCHETYPIQUE. 3) PASCAL DESTITUE LA DOUBLE ONTO-THEO-LOGIE CARTESIENNE, DANS SA PRETENTION A INSTAURER L'EGO COMME PREMIER ET A PROUVER DIEU, ET EN ORGANISANT AVEC LES TROIS ORDRES UNE STRUCTURE DE DEPASSEMENT DE LA METAPHYSIQUE. 4) L'ANTHROPOLOGIE DU DIVERTISSEMENT CONSTITUE UNE REFLEXION PROPREMENT ORIGINALE, QUI SEMBLE AFFRANCHIE DE SA DEPENDANCE ENVERS DESCARTES.

Résumé / Abstract : IN THIS STUDY OF THE STATUS OF PHILOSOPHY IN PASCAL'S WORKS ARE TO BE FOUND FOUR MAIN PARTS IN ITS EFFORT TO SET ITSELF FREE FROM PHILOSOPHY: 1) TO ESTABLISH THE FAILURE OF PHILOSOPHICAL SECTS WHOSE FIGURES ARE ORGANIZED ACCORDING TO A TWOFOLD TYPOLOGY INHERITED FROM ST AUGUSTIN AND MONTAIGNE AND WHICH MAKES THEM CORRESPOND TO THE THREE FORMS OF CONCUPISCENCE. THEN, IN A FIRST ANTHROPOLOGY PASCAL OPPOSES THEM TO TRUE RELIGION. THIS FIRST TASK HAS ENABLED US TO CLARIFY THE RELATIONSHIP BETWEEN PASCAL AND SOME OF HIS PREDECESSORS, JANSENIUS ON THE ONE HAND AND THE NEO-STOICISTS ON THE OTHER. 2) PASCAL REPEATS AND ALTERS THE CONCEPTS OF METAPHYSICS DOWN TO ITS TOTAL DESTRUCTION (MAINLY THE NOTION OF THE INFINITE), A FORM OF METAPHYSICS OF WHICH DESCARTES, OMNIPRESENT IN THE PENSEES, IS THE ARCHETYPICAL FIGURE. 3) PASCAL BRINGS FORTH THE DESTITUTION OF THE TWOFOLD CARTESIAN ONTO-THEO-LOGY, PRETENDING TO GIVE THE EGO THE FIRST PLACE AND PROVE THE EXISTENCE OF GOD AND SETTING UP WITH THE THREE ORDERS A PROCESS OF TRANSCENDENCE IN METAPHYSICS. 4) THE ANTHROPOLOGY OF DIVERSION CONSTITUTES TRULY ORIGINAL THINKING, WHICH SEEMS TO BE INDEPENDENT FROM DESCARTES.