Analyse euphonique et stylistique du poème "Beyrouth", Mahmoud Darwich / par Bendahmane Hanane ép. Amar ; sous la direction de Michel Gauthier

Date :

Editeur / Publisher : Paris : [s.n.] , 1991

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Gauthier, Michel (1958-.... ; critique d'art) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paris Descartes (1970-2019) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : NOUS PARLONS SOUVENT DE LA MUSIQUE DES VERS. SEULEMENT, CE CONCEPT N'EST ABORDE QUE DANS LE CADRE DES ETUDES RYTHMIQUES, SANS QU'ELLES SE SOUCIENT DE L'AGENCEMENT DE L'ENSEMBLE DES CONSONNES ET DES VOYELLES AU NIVEAU D'UN VERS QUI FORME UN TOUT COHERENT. MEME CES ETUDES RESTENT TOUJOURS THEORIQUES; QUANT A L'APPLICATION, ELLES SONT SUBORDONNEES, C'EST POURQUOI NOTRE PREMIERE PARTIE EST CONSACREE A L'ANALYSE RYTHMIQUE DANS LE BUT DE DEMONTRER COMMENT LE POEME CONTEMPORAIN REALISE SA STRUCTURE RYTHMIQUE, D'APRES L'ANALYSE DE CHAQUE GENRE DU RYTHME:METRIQUE, ACCENTUEL ET DES TIMBRES. AVEC CETTE ETUDE S'OUVRE LA PERSPECTIVE D'UN SYSTEME EUPHONIQUE QUI CONSTITUE LA DEUXIEME PARTIE DE NOTRE TRAVAIL. LE DECOUPAGE EUPHONIQUE, NOUS A REVELE LE MECANISME SONORE DU TEXTE POETIQUE. L'ETUDE TECHNIQUE DE CES DEUX STRUCTURES, NOUS A DEVOILE DES PROCEDURES STYLISTIQUES. CE QUI NOUS A REVELE LE FONCTIONNEMENT DE CES DEUX STRUCTURES DANS LE MESSAGE AFIN DE DEGAGER LE "SURMESSAGE" APRES AVOIR IDENTIFIER LES "SURCODES".

Résumé / Abstract : THE MUSIC OF VERSE IS A HACKNEYED NOTION. MOST OF THE TIME THIS CONCEPT IS TACKLED ONLY AS PART OF RYTHMIC STUDIES WHICH ELUDE THE ORGANISATION OF THE SET OF CONSONANTS AND VOWELS WITHEN A VERSE WHICH CAN CONSTITUTE A COHERENT WHOLE. EVEN THESE RYTHMIC STUDIES ALWAYS REMAIN THEORETICAL. THAT IS WHY THE FIRST PART OF THE PRESENT STUDY IS DEVOTED TO RYTHMIC ANALYSIS AND AIMS AT SHOWING THE RYTHMIC STRUCTURE OF THE CONTEMPORARY POEM FROM AN ANALYSIS OF EACH KIND OF RYTHM: METRIC, STRERS AND TIMBER. THESE ANALYSES THE WAY TO A EUPHONIC SYSTEM WHICH CONSTITUTES THE SECOND PART OF THE PRESENT STUDY. THE EUPHONIC CUT-OUT OF EACH LEVEL (LINEAR, SERIAL, COMBINATIVE AND VERTICAL) FOR EACH VERSE OF THE POEM SHOWS THE FUNDAMENTAL ROLE OF SOUNDS IN POETIC TEXT. THE TECHNICAL STUDY OF BOTH THE RYTHMIC AND EUPHONIC STRUCTURES DISCLASES STYLISTIC PROCESSES WHICH TED US TO MAKE AN ANALYSIS OF THE STYLISTIC CONSEQUENCES OF RYTHM AND EUPHONY. THE THRID PART SHOWS THE FUNCTIONING OF BOTH STRUCTURES IN THE MESSAGE AND BRINGS OUT THE "SURMESSAGE" AFTER HAVING IDENTIFIED THE "SURCODES".