Actualité de la pensée d'Alfred Adler / par Lionel Nadaud ; sous la direction de Colette Chiland

Date :

Editeur / Publisher : Paris : [s.n.] , 1990

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Catalogue Worldcat

Adler -- Alfred -- 1870-1937 -- Critique et interprétation

Chiland, Colette (1928-2016) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paris Descartes (1970-2019) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : CE TRAVAIL ETUDIE E QUI, DE NOS JOURS, DANS LE DEVELOPPEMENT TANT DES THEORIES QUE DES PRATIQUES EN PSYCHOLOGIE, EN PSYCHOPEDAGOGIE, ET DANS D'AUTRES DOMAINES VOISINS, CORRESPOND A DES CONCEPTIONS MISES EN AVANT PAR ALFRED ADLER. APRES UNE BREVE BIOGRAPHIE DE CE PSYCHOTHERAPEUTE, LES BASES DE LA PSYCHOLOGIE, DE LA PSYCHOPEDAGOGIE ET DE LA PSYCHOTHERAPIE ADLERIENNES, SONT EXPOSEES SOMMAIREMENT. SONT ENSUITE PASSEES EN REVUE DANS UN DEUXIEME CHAPITRE, LES COMPARAISONS SUR: - L'EVOLUTION DES CONCEPTIONS SUR LES FONDEMENTS PHILOSOPHIQUES DE LA PSYCHOLOGIE, ET LA POSITION D'ALFRED ADLER SUR CE POINT. - LE COTE SOCIAL DE LA PSYCHOLOGIE ADLERIENNE, ET LA PSYCHOLOGIE ECONOMIQUE ET SOCIALE. - LES APPORTS DE L'ANTHROPOLOGIE ET DE L'ETHOLOGIE, ET LA VISION EVOLUTIONNISTE D'ALFRED ADLER. - LES ROLES DE LA MERE DANS LA PETITE ENFANCE, VUS PAR ALFRED ADLER, SPITZ, BOWLBY, ET DES CONTEMPORAINES. - LES INDICATIONS D'ALFRED ADLER SUR L'EDUCATION ET LA PROPHYLAXIE DES MALADIES MENTALES. - LES CONCEPTIONS DE DIVERS PSYCHOLOGUES OU PSYCHOPEDAGOGUES, ET LES POSITIONS D'ALFRED ADLER SUR DES ASPECTS THEORIQUES ET PRATIQUES QUI PARAISSENT PROCHES. ENFIN UN TROISIEME CHAPITRE RESUME CE QUI A ETE DIT, ET TENTE DE FAIRE LE POINT SUR L'ACTUALITE DES CONCEPTS ADLERIEN ET DE LEUR MISE EN PRATIQUE.

Résumé / Abstract : THIS WORK IS A STUDY OF WHAT, IN THE THEORIES AND PRACTICES DEVELOPMENT OF TO DAY, CONCERNING PSYCHOLOGY, PSYCHOPEDAGOGY, PSYCHOTHERAPY AND OTHER CONNECTED AREAS, CORRESPONDS TO CONCEPTIONS DEVELOPPED BY ALFRED ADLER. AFTER A SHORT BIOGRAPHY OF ALFRED ADLER, THE BASES OF HIS PSYCHOLOGY, PSYCHOTHERAPY, PSYCHOPEDAGOGY, ARE BRIEFLY SET OUT. THEN, A SECOND CHAPTER, GOES THROUGH COMPARISONS ABOUT: - THE EVOLUTION OF IDEAS ABOUT THE PHILOSOPHICAL FOUNDATIONS OF PSYCHOLOGY AND ALFRED ADLER'S OPINION ON THIS POINT. - THE SOCIAL APPROACH OF ADLERIAN PSYCHOLOGY AND ECONOMICAL AND SOCIAL PSYCHOLOGY. - THE ANTHROPOLOGICAL AND ETHOLOGICAL CONTRIBUTIONS AND THE EVOLUTIONARY VISION OF ALFRED ADLER. - THE ROLE OF THE MOTHER IN INFANCY SEEN BY ALFRED ADLER, SPITZ, BOWLBY, AND O- THER CONTEMPORARY PSYCHOLOGISTS. - ALFRED ADLER'S INDICATIONS ON EDUCATION AND MENTAL ILLNESS PROPHYLAXIS. - THE IDEAS OF VARIOUS PSYCHOLOGISTS AND PSYCHOLOGY TEACHING SPECIALISTS AND A. ADLER'S CONCEPTIONS OF THEORICAL AND PRACTICAL ASPECTS WHICH SEEM CLOSE. AT LAST, A THRID CHAPTER SUMS UP WHAT HAS BEEN SAID PREVIOUSLY, MAKES THE SYN- THESIS OF IT, AND TRIES TO TAKE STOCK OF ADLERIAN THEORY AND PRACTICE NOWADAYS.