L'art rupestre du massif de Lovo (République Démocratique du Congo) / Geoffroy Heimlich ; sous la direction de Jean-Loïc Le Quellec et de Pierre De Maret

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Art pariétal -- Congo (République démocratique)

Classification Dewey : 709.011

Classification Dewey : 930

Le Quellec, Jean-Loïc (1951-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

De Maret, Pierre (19..-.... ; archéologue) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Hirsch, Bertrand (19..-....) (Président du jury de soutenance / praeses)

Bavay, Laurent (1972-....) (Rapporteur de la thèse / thesis reporter)

Bahn, Paul G. (1953-....) (Rapporteur de la thèse / thesis reporter)

Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (1971-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Université libre de Bruxelles (1970-....) (Organisme de cotutelle / degree co-grantor)

École doctorale d'Histoire de l'Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris ; 1992-....) (Ecole doctorale associée à la thèse / doctoral school)

Centre d'études des mondes africains (Paris ; 2006-2014) (Equipe de recherche associée à la thèse / thesis associated research team)

Résumé / Abstract : A la différence des arts rupestres du Sahara ou d’Afrique australe, richement documentés, ceux d’Afrique centrale restent encore aujourd’hui largement méconnus. Cette région se différencie des précédentes par la prégnance d’un art peint et gravé non figuratif. Dans la plupart des cas, leur signification reste obscure. A l’échelle de la sous-région, la République démocratique du Congo est pourtant connue depuis longtemps pour ses sites rupestres.Ma recherche porte sur le Bas-Congo, la région la plus à l’ouest de l’actuelle République démocratique du Congo.

Résumé / Abstract : In contrast with the Sahara and Southern Africa, Central Africa is superficially presented and largely overlooked in general publications and compilations regarding rock art research. The rock art of Lower Congo is concentrated in a region that stretches from Kinshasa to the Atlantic coast and from Northern Angola to Southern Congo-Brazzaville. Although already reported in the nineteenth century by James Tuckey during his exploration of the Congo River, it had never been a subject of thorough investigation. As a result, its age has long remained uncertain. Presently inhabited by the Ndibu, one of the Kongo subgroups, the Lovo Massif is situated north of the ancient Kongo kingdom. Although Kongo has been, since the end of the fifteenth century, one of the best-documented kingdoms of Africa, both through historical records and through ethnographic and anthropological studies in more recent times, in archaeological terms it remains largely unknown. With 102 sites (including 16 decorated caves), the Lovo Massif has the largest concentration of rock art in the entire region. Hundreds of limestone outcrops with carved surfaces, punctuated by numerous caves and rocky overhangs, rise up over an area of about 400 square kilometers. Through the research 1 have undertaken, it has been possible to determine for the first time direct dates for the rock art of Lower Congo. The study of the previously unknown decorated caves of Tovo and Nkamba, in particular, has allowed me to ascertain the chronology and the interpretation of these rock images.