Date : 2007
Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 2007
Type : Livre / Book
Type : Thèse / ThesisLangue / Language : anglais / English
Culture scientifique et technique
Résumé / Abstract : Mon travail de thèse présente l'épidémiologie des représentations scientifiques comme une approche en histoire des sciences qui permet d'intégrer les résultats de la psychologie cognitive et de la sociologie des sciences. L'approche épidémoliogique amène à s'interroger sur les causes de la production et de la distribution des représentations scientifiques. Parmi ces causes, je tente de spécifier le rôle de la rationalité naturelle, c'est-à-dire telle qu'elle est décrite par les psychologues, en m'inspirant plus particulièrement des travaux de psychologie évolutionnaire. Une étude de cas montre, en guise d'illustration, le rôle que nos capacités d'arithmétique naïve peuvent avoir eu dans l'histoire du calcul infinitésimal. Par ailleurs, la capacité de méta-représenter nos propres représentations est au centre de la cognition scientifique : elle permet au scientifique de prendre en compte le savoir culturel qui lui a été transmis. J'analyse finalement les représentations mentales qui permettent la constitution et la mise en fonction des institutions scientifiques.
Résumé / Abstract : The thesis présents the epidemiology of représentations as an approach in the history of science that enables integrating results from cognitive psychology and from the sociology of scientific knowledge. The epidemiological approach leads to question the causes of the production and distribution of scientific representations. l especially attempt to specify the causal role of human natural rationality, as described by psychologists. ln one case study, l explain the role that human capacities in naive arithmetic may have had in the history of the calculus. However, the capacity to meta-represent our own representations is at the centre of scientific cognition : it enables scientists to take into account the cultural knowledge that was transmitted to them, including scientific knowledge, so as to reflect on the signification of their intuitive representations. The meta-representational abilities implicate a strong cultural dependency of the processes of scientific belief formation. Lastly, l show that some mental representations enable the maintenance and evolution of scientific institutions: they attribute cognitive function to some elements, human or not, and thus regulate the distribution of scientific cognition in systematic ways, leading to the formation of institutions that are themselves cognitive entities producing scientific knowledge. An analysis of the history of the 4-colour theorem illustrates these assertions.