Jeune peinture et réaction figurative (1948-1959) / Eric Mercier ; sous la direction de François Pupil

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 2005

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Gruber -- Francis -- 1912-1948

Buffet -- Bernard -- 1928-1999

Jeune peinture -- France -- 1949-2000

Salons artistiques -- France -- Années 1950

Pupil, François (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Nancy II (1970-2012) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'opposition entre une abstraction triomphante et une figuration exsangue résume la vision actuelle du débat artistique, en France, pendant les années 50. Si elle en constitue bien la problématique essentielle, constatons qu'entre ces deux "camps", rien n'est encore définitivement joué. La nouvelle génération figurative qui s'exprime au lendemain de la Seconde Guerre mondiale transpose dans ses oeuvres ses interrogations existentielles, reflets de l'angoisse et des incertitudes d'une humanité qui découvre les camps de la mort puis les incertitudes de la guerre froide. Ces jeunes connaissent un succès rapide : la critique les soutient et les impose dans les salons parisiens et au palmarès de nombreux prix. Puis, brutalement, ils sont "lâchés" par le pouvoir culturel et disparaissent des cimaises officielles. Nous expliquons les raisons de cet ostracisme qui perdure aujourd'hui encore.

Résumé / Abstract : Current thinking about the artistic debat that took place in France during the 1950s is most often encapsulated as being the struggle between triumphant and axhausted figurativism. If this is, indeed, the essential question, one must recognize that nothing has at yet been definitively setteled for the two camps. The present thesis examines the new figurative generation which was active immediately after the Second World War. These young artists transposed into their paintings their existential questions, reflecting the anguish and uncertainty of manking which had just become aware of the concentration camps and the incertainties of the cold war. Success soon came for these youngs painters : the critics encouraged them and insisted that their works be shown in Parisian salons, and that their receive numerous prizes. Then, they were brutally dropped by the cultural establishment. The present thesis explains the reasons for this ostracism which still exists.