Représentation de la maladie mentale et thérapies traditionnelles au Congo : réflexion à partir de l'étude d'itinéraires thérapeutiques / Simplice Moukouta ; sous la direction de Evelyne Pewzner

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Ethnopsychiatrie

Maladies mentales

Guérisseurs

Psychopathologie

Pewzner, Évelyne (1939-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Picardie Jules Verne (1968-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Représentation de la maladie mentale et thérapies traditionnelles au Congo : réflexion à partir de l'étude d'itinéraires thérapeutiques / Simplice Moukouta ; sous la direction de Evelyne Pewzner / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 2000

Résumé / Abstract : Ces dernières années, on a constaté dans le milieu africain, au Congo en particulier, que le phénomène psychiatrique se présente comme phénomène social où plusieurs facteurs interviennent et interfèrent en rapport avec la problématique du changement social. Ce phénomène développe tout un contexte thérapeutique extrinsèque assez complexe, à travers la coexistence de deux supports de soins des troubles mentaux : le support traditionnel, encore vivace, par l'action des guérisseurs et le support officiel, dit moderne, grâce à l'activité psychiatrique déployée par les médecins et les psychologues du service de psychiatrie du centre hospitalier universitaire de Brazzaville. Le constat sur le terrain fait apparaître une réalité, somme toute spécifique, quant à l'alternance de ces pratiques curatives dans la gestion tant individuelle que sociale du trouble mental. Ces deux procédures d'investigations thérapeutiques sont simultanément sollicitées, mais un intérêt particulier est porté à la première. Cette situation peut laisser penser à une double perception familiale ou sociale du trouble mental, en réalité il s'agit d'une seule perception du trouble qui mérite d'être saisie culturellement. A travers le parcours thérapeutique suivi généralement par les malades ce parcours se pose dans les termes suivants : patient (soutenu par la famille), tradithérapeutes puis hôpital psychiatrique. La maladie mentale, on le voit, suscite en première intention le recours aux tradithérapeutes. Ce trajet semble corollaire d'une conception particulière de l'homme au sein des sociétés africaines et traduit une certaine attitude face au déséquilibre mental. Ici, le désordre mental est toujours vécu et exprimé en termes d'agression persécutive. Le patient, qui se positionne dans ce contexte en situation de victime, ne peut être libéré de sa détresse qu'en recourant aux tradithérapeutes. De ce point de vue, il semblerait que la société congolaise ait développé un système de représentation et de compréhension de la maladie mentale qui détermine les méthodes de traitements. Cette réalité constitue pour nous une indication fondamentale en matière de psychopathologie, prouvée d'ailleurs dans la majorité des recherches effectuées sur la psychiatrie traditionnelle africaine

Résumé / Abstract : Since the last years, it has been noticed in the African environment in general and in Congo in particular that the psychiatric phenomenon presents itself as a social phenomenon in which several factors arise and interfere in relation to the social change issue. This phenomenon is deveIoping a whole extrinsic and quite complex therapeutic context through the coexistence of two ways of healing mental illnesses: the traditional way still currently used by healers, the official or modem way, thanks to the psychiatric work displayed by doctors and psychologists in the psychiatric unit of Brazzaville hospital complex. The findings on the spot show a reality, much specific all in all concerning these alterning healing methods in the individual as well as in the social management of mental trouble. These two procedures of therapeutic investigations has been simultaneously examined although major interest has been taken in the first one. This situation could Iet us think that there is a doubled family and social perception of the mental. In fact, it is a matter of a single perception of the trouble which is to be seen from the cultural side through the therapeutic course usually run by patients. This course arises in the following terms: -Patient (backed by his family) -Tradithenipists -Psychiatric Hospital. As can be seen, traditherapists are the first resort to mental illness. This itinerary appears to be the corollary of a specific conception of the human being in the African societies and the consequence of a particular behaviour facing mental unbalance. In Africa Congo, mental disorder is always lived and expressed through "persecutive aggression". The patient who in this situation positions himself as a victim can only be relieved from his distress by traditherapists. In this respect, it books as though the Congolese society developed a System of representations and understandings of the mental illness that settles the treatment methods. To us, this reality represents a crucial information in terms of psychopatology -which has also been proved by the majority of investigations on traditional African psychiatry and a tropical information in terms of psychiatric practice. In the present state of our knowledge and as disconcerting as they are, these observations are of concern to the psychologists as well as to other specialists of the human issue. In so doing as clinical psychologists this work provides us with the opportunity to think about the social reality as a whole from the study African individual conflicting behaviours. Indeed the conflict issue requires to consider the individual in a social context connected to his environment, the individual in his "existential whole" in order to define both the internal and external dynamics of the conflict. Therefore, recognising and accepting the mental - ill patient as a person carrying an unresolved or ill - resolved conflict and, what is more, replacing the handling of conflict back into its cultural context is to be considered as a major progress concerning the scientific understanding and social acceptability of mental troubles. So that the patient is not reified in a mere scientific approach, a combined humanistic approach is essential for him to recover his human status