Lyon : miroirs de l'Afrique noire ? 1860-1960, expositions, villages, musées / Laurick Zerbini ; sous la direction de Dario Gamboni

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1998

Format : 3 vol. (604 p.)

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Gamboni, Dario (1954-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Lumière (Lyon ; 1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Lyon : miroirs de l'Afrique noire ? 1860-1960, expositions, villages, musées / Laurick Zerbini ; sous la direction de Dario Gamboni / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1998

Résumé / Abstract : L'INTERET QUE PORTE LYON A L'OUTRE-MER PARTICIPE DE LA NAISSANCE D'UN EMPIRE COLONIAL DANS LE DENIER QUART DU XIXE SIECLE, TANT D'UN POINT DE VUE SOCIAL QU'ECONOMIQUE, ET L'AFRIQUE NOIRE APPARAIT DANS SON CHAMP D'INVESTIGATION DES CETTE EPOQUE. CEPENDANT, LES INTERETS QUI ANIMENT LES DIFFERENTS ACTEURS, LAICS ET MISSIONNAIRES, NE SE RECOUVRENT PAS. DES LE MILIEU DU SIECLE, DEUX SOCIETES MISSIONNAIRES SE TOURNENT VERS LE CONTINENT AFRICAIN : L'OEUVRE DE LA PROPAGATION DE LA FOI ET LES MISSIONS AFRICAINES DE LYON. A LA FIN DU SIECLE, LE RELAIS EST PRIS PAR LE MILIEU LAIQUE (LA SOCIETE DE GEOGRAPHIE DE LYON ET LA CHAMBRE DE COMMERCE DE LYON). DANS LE MEME TEMPS, MISSIONNAIRES ET LAICS METTENT EN PLACE UN DISPOSITIF INSTITUTIONNEL DESTINE A FAIRE CONNAITRE LES COLONIES PAR L'ORGANISATION DE COLLECTIONS D'OBJETS AFRICAINS. LYON SE DISTINGUE DANS LES ANNEES VINGT PAR LA PRESENCE DE DEUX MUSEES COLONIAUX (MUSEE DE LA CHAMBRE DE COMMERCE DE LYON ET MUSEE COLONIAL DE LA VILLE DE LYON) ET DE DEUX MUSEES MISSIONNAIRES (MUSEE DE LA PROPAGATION DE LA FOI ET MUSEE DES MISSIONS AFRICAINES DE LYON). L'ETUDE CHERCHE A MONTRER LA SPECIFICITE DU MOUVEMENT COLONIAL LAIQUE ET MISSIONNAIRE LYONNAIS, LES MOTIVATIONS QUI ONT CONDUIT A L'EMERGENCE DES LIEUX MUSEAUX ET A ANALYSER LES ORIENTATIONS MUSEOLOGIQUES. CEPENDANT, LA FERMETURE DANS LES ANNEES 1960 DES MUSEES COLONIAUX, DU MUSEE DE LA PROPAGATION DE LA FOI ET LA GESTATION DU MUSEE AFRICAIN DE LYON AMENENT A S'INTERROGER SUR LES FONDEMENTS MEMES DE CES COLLECTIONS AFRICAINES.

Résumé / Abstract : THE INTEREST SHOWN IN OVERSEAS TERRITORIES BY LYONS - FROM A SOCIAL POINT OF VIEW AS WELL AS ECONOMIC - ORIGINATES IN THE COLONIAL EMPIRE OVER THE LAST QUARTER OF THE 19TH CENTURY. FROM THAT PERIOD, BLACK AFRICA IS ITS FIELD OF RESEARCH. HOWEVER, THE VARIOUS ACTORS' MOTIVATIONS .IE LAYMEN AND MISSIONARIES, ARE NOT THE SAME. AS FROM THE MIDDLE THE CENTURY, TWO MISSIONARY SOCIETIES TURNED TOWARDS THE AFRICAN CONTINENT : OEUVRE DE LA PROPAGATION DE LA FOI, MISSIONS AFRICAINES DE LYON. AT THE END OF THE CENTURY NON-RELIGIOUS CIRCLES TOOK OVER (SOCIETE DE GEOGRAPHIE DE LYON, CHAMBRE DE COMMERCE DE LYON). AT THE SAME TIME, LAYMEN AND MISSIONARIES SET UP AN INSTITUTIONAL ORGANIZATIONS SO AS TO MAKE THE COLONIES KNOWN BY ORGANIZING COLLECTIONS OF AFRICAN OBJECTS. LYONS BECAME FAMOUS IN THE 20'S THANKS TO ITS TWO COLONIAL MUSEUMS (MUSEUM OF THE COLONIAL CHAMBER OF LYONS AND COLONIAL MUSEUM OF THE CITY OF LYONS) AND ITS TWO MISSIONARY MUSEUMS (MUSEE DE LA PROPAGATION DE LA FOI, MUSEE DES MISSIONS AFRICAINES DE LYON). THE STUDY INTENDS TO SHOW THE SPECIFICITY OF THE NON-RELIGIOUS COLONIAL AND MISSIONARY MOVEMENTS OF LYONS, THE MOTIVES THAT LED TO THE EMERGENCE OF THESE MUSEUMS AND ANALYSE THEIR POLICIES. NEVERTHELESS, THE CLOSING OF THE COLONIAL MUSEUMS AND OF THE MUSEUMS OF PROPAGATION DE LA FOI IN THE 60'S AS WELL AS THE GESTATION OF THE AFRICAN MUSEUMS OF LYONS LEAD US TO WONDER ABOUT THE VERY ORIGINS OF THESE AFRICAN COLLECTIONS.