L'ELABORATION D'UNE TRADITION CULINAIRE CHEZ LES MUSULMANS D'HYDERABAD, INDE / DELPHINE ROGER ; SOUS LA DIR. DE MARC GABORIEAU

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1997

Format : 1 vol., 382 p.

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Gaborieau, Marc (1937-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

École des hautes études en sciences sociales (Paris ; 1975-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : CETTE ETUDE CHERCHE A CERNER LES PRATIQUES CULINAIRES DES MUSULMANS DE LA VILLE D'HYDERABAD DANS LE DECCAN. HYDERABAD FUT FONDEE, IL Y A 400 ANS, PAR LA DYNASTIE DES QUTB SHAHI ET C'EST L'UN DES CENTRES MAJEURS DE LA CULTURE ISLAMIQUE EN INDE. LA VILLE S'EST CONSTITUEE PAR L'IMMIGRATION DE MUSULMANS ET S'EST DEVELOPPEE, ENTRE AUTRES, PAR LEUR MULTIPLICATION. LES MUSULMANS Y FORMENT UNE MINORITE MAIS CONSTITUENT L'ELITE POLITIQUE, ECONOMIQUE ET CULTURELLE, COMME DANS UNE GRANDE PARTIE DE L'INDE, DU XVIIE SIECLE AU XXE SIECLE. A PARTIR DU DEBUT DU XIIIE SIECLE, L'ISLAM S'INSTALLE EN INDE ET Y PREND UNE COLORATION SPECIFIQUE. OR, CE CONTACT A ETE TRES PEU ETUDIE, SURTOUT DANS SES MANIFESTATIONS QUOTIDIENNES. L'HISTOIRE DE L'ALIMENTATION APPORTE UN NOUVEL ECLAIRAGE, TRES RICHE, SUR LES COMMUNAUTES MUSULMANES EN INDE. PAR AILLEURS, LA CUISINE HYDERABADI EST PARTICULIEREMENT RENOMMEE. C'EST UNE COMPOSANTE IMPORTANTE DE L'IDENTITE CULTURELLE HYDERABADI. EN ESSAYANT DE RECONSTRUIRE L'HISTOIRE DE LA CUISINE DES MUSULMANS D'HYDERABAD, ON PEUT DONC TENTER DE SUIVRE L'HISTOIRE CULTURELLE DE CETTE COMMUNAUTE FACE A DIVERS DEFIS, PROPRES A SON HISTOIRE MAIS TYPIQUES AUSSI DES RELATIONS ENTRE PLUSIEURS CULTURES: RELATIONS ENTRE UNE MINORITE ET UNE MAJORITE, DE DOMINANTS A DOMINES, CHOC DE L'OCCIDENT ET DE L'ORIENT, HESITATIONS ENTRE LA MODERNITE ET LA TRADITION... CETTE ETUDE S'APPUIE SUR L'UTILISATION DE DEUX TYPES DE SOURCES: HISTORIQUES ET ETHNOGRAPHIQUES. ELLE SUPPOSE D'INVENTORIER DES SOURCES ENCORE INUTILISEES, DE TROUVER LES MODALITES D'ETUDE DE FAITS CULTURELS DANS LE CONTEXTE TRES PARTICULIER DE L'INDE. CE TRAVAIL SE DIVISE EN TROIS PARTIES DISTINCTES. LES DEUX PREMIERS CHAPITRES DELIMITENT LE SUJET DANS SES DIMENSIONS GEOGRAPHIQUE, HISTORIQUE ET METHODOLOGIQUE. LA SECONDE PARTIE EST CONSACREE A LA CUISINE A PROPREMENT PARLER: COLLECTE DES ALIMENTS, PREPARATION DES REPAS ET MISE EN SCENE. LA DERNIERE PARTIE TRAITE AUTANT DES DISCOURS SUR LA CUISINE QUE DES REALITES. ELLE A POUR ORIGINE LES PREOCCUPATIONS, LES REVENDICATIONS DES MUSULMANS D'HYDERABAD ET VEUT ANALYSER LEURS DISCOURS CULINAIRES AUTOUR DE TROIS GRANDS THEMES: SES LIENS AVEC LA RELIGION, LA MEDECINE ET LA POLITIQUE. ON COMPRENDRA QUE LE THEME ABORDE PERMET D'APPROCHER DE NOMBREUSES FACETTES DE L'IDENTITE CULTURELLE DES MUSULMANS D'HYDERABAD.

Résumé / Abstract : THIS IS A STUDY OF THE CULINARY PRACTICES OF THE MUSLIMS OF HYDERABAD IN THE DECCAN. HYDERABAD WAS FOUNDED 400 YEARS AGO BY THE QUTB SHAHI DYNASTY AND IT IS ONE OF THE MAJOR CENTERS OF ISLAMIC CULTURE IN INDIA. MUSLIM IMMIGRANTS SETTLED AND MULTIPLIED THERE. THEY WERE A MINORITY IN HYDERABAD BUT FORMED A POLITICAL, ECONOMIC AND CULTURAL ELITE IN TOWN FROM THE XVIITH TO THE XXTH CENTURIES, AS IN MOST PARTS OF INDIA. FROM THE XIIITH CENTURY ONWARDS, ISLAM SETTLES IN INDIA, IN A SPECIFIC WAY. THIS CULTURAL CONTACT HAS BEEN VERY SELDOM STUDIED IN ITS DAILY EXPRESSIONS. THE HISTORY OF FOOD BRINGS A NEW LIGHT ON THE MUSLIM COMMUNITIES OF THE SUB-CONTINENT. MOREOVER, THE HYDERABADI CUISINE IS PARTICULARLY FAMOUS. IS IS A STRONG COMPONENT OF THE HYDERABADI CULTURAL IDENTITY. RECONSTRUCTING THE HISTORY OF THE COOKERY OF THE MUSLIMS OF HYDERABAD CAN BEEN SEEN AS PART OF AN ATTEMPT TO BUILD THE CULTURAL HISTORY OF THIS COMMUNAUTY. ITS HISTORY CAN BE STUDIED THROUGH DIFFERENT CHALLENGES, THAT ARE COMMON TO SITUATIONS OF CULTURAL INTERMINGLING: MINORITY/MAJORITY RELATIONSHIPS, DOMINANT/DOMINATED RELATIONSHIPS, CLASH BETWEEN THE EAST AND WEST, BETWEEN MODERNITY AND TRADITION... THIS STUDY IS BASED ON THE USE OF TWO DIFFERENT TYPES OF SOURCES, NAMELY HISTORICALS AND ETHNOGRAPHICALS. IT SUPPOSES AN INVENTORY OF SOURCES NO YET USED. IT TRIES ALSO TO DEFINE MODES OF STUDYING CULTURAL FACTS IN THE PARTICULAR CONTEXT OF INDIA. THIS WORK IS ORGANISED IN THREE DISTINCT PARTS. THE FIRST TWO CHAPTERS INTRODUCE THE SUBJECT, IN ITS GEOGRAPHICAL, HISTORICAL AND METHODOLOGICAL CONTEXT. THE SECOND PART FOCUSES ON THE COOKERY: THE COLLECTION OF FOOD PRODUCTS, THE ELABORATION OF THE MEALS AND THEIR SERVING. THE LAST PART DEALS WITH THE CULINARY DISCOURSE AS MUCH AS THE REALITY. IT WAS INITIATED BY THE CONCERNS AND CLAIMS OF THE HYDERABADI MUSLIMS. IT AIMS TO ANALYSE THEIR CULINARY DISCOURSE AROUND THREE MAJOR THEMES: THE LINKS BETWEEN COOKERY AND RELIGION, MEDICINE AND POLITICS. THE CHOSEN SUBJET THEN THROWS LIGHT ON DIFFERENT ASPECTS OF THE CULTURAL IDENTITY OF THE MUSLIMS OF HYDERABAD.