L'AUTRE CHEZ SOI : EMERGENCE ET CONSTRUCTION DE L'OBJET EN ANTHROPOLOGIE : LE CAS BRESILIEN 1888-1933 / ANTONIO CARLOS MOTA DE LIMA ; SOUS LA DIR. DE MAURICE GODELIER

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Altérité (philosophie)

Godelier, Maurice (1934-.... ; anthropologue) (Directeur de thèse / thesis advisor)

École des hautes études en sciences sociales (Paris ; 1975-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : EN PRENANT QUATRE AUTEURS BRESILIENS, S. ROMERO (1851-1914), N. RODRIGUES (1862-1906), E. DA CUNHA (1866-1909) ET G. FREYRE (1900-1987), NOUS AVONS CHERCHE A COMPRENDRE ET A INTERPRETER LES VOIES PAR LESQUELLES ILS ONT FONDE L'ANTHROPOLOGIE BRESILIENNE, A PARTIR DE CERTAINES CATEGORIES CONCEPTUELLES ET SUIVANT UNE LOGIQUE CULTURELLE PROPRE. NOTRE HYPOTHESE PRINCIPALE EST QUE LE CHAMP DE L'ANTHROPOLOGIE AU BRESIL S'EST FORME EN FONCTION DE L'OBJET EMPIRIQUE QUE CES QUATRE CHERCHEURS ONT VOULU PRIVILEGIER : A SAVOIR L'AUTRE A L'INTERIEUR DE LEUR PROPRE SOCIETE. CETTE FIGURE DE L'ALTERITE EST LE RESULTAT D'UN PROCESSUS DE METISSAGE ETHNO-CULTUREL (INDIENS, AFRICAINS ET EUROPEENS). DU POINT DE VUE EPISTEMOLOGIQUE L'EXPERIENCE ANTHROPOLOGIQUE VECU PAR CES QUATRE CHERCHEURS, DANS LA PERIODE DE 1888 A 1933, S'EST DEVELOPPEE SOUS LE SIGNE DE L'INTRA- MUROS. LA PROXIMITE PHYSIQUE ENTRE CES CHERCHEURS (ROMERO, RODRIGUES, DA CUNHA ET FREYRE) ET SES OBJETS D'ETUDES A COMMANDE LE PROTOCOLE DE L'OBSERVATION ETHNOGRAPHIQUE ET, PAR CONSEQUENT, A DETERMINE LA CONSTRUCTION D'UNE ALTERITE AUTOCHTONE. A LA DIFFERENCE DE L'ANTHROPOLOGIE EUROPEENNE ET ANGLO-AMERICAINE POUR QUI, L'ALTERITE EST LE LOINTAIN, L'ANTHROPOLOGIE BRESILIENNE INITIAIT UN ESPACE SCIENTIFIQUE DE LA CONNAISSANCE ANTHROPOLOGIQUE DU PROCHE.

Résumé / Abstract : IN SELECTING FOUR BRAZILIAN AUTHORS, S. ROMERO (1851-1914), N. RODRIGUES (1862-1906), E. DA CUNHA (1866-1909) AND G. FREYRE (1900-1987), I HAVE SOUGHT TO UNDERSTAND AND INTERPRET THE PATHS BY WHICH EACH CONTRIBUTED IN LAYING THE FOUNDATIONS OF BRAZILIAN ANTHROPOLOGY, BASED ON CERTAIN CONCEPTUAL CATEGORIES AND GUIDED BY A UNIQUE CULTURAL LOGIC. MY PRINCIPAL HYPOTHESIS IS THAT THE FIELD OF ANTHROPOLOGY IN BRAZIL WAS CONSTRUCTED AS A FUNCTION OF THE EMPIRICAL OBJECT PRIVILEGED BY EACH OF THESE FOUR RESEARCHERS : SPECIFICALLY, THE OTHER IN THE MIDST OF THEIR OWN SOCIETY. THIS FIGURE OF ALTERITY IS THE RESULT OF A PROCESS OF ETHNO-CULTURAL MISCEGENATION (INDIANS, AFRICANS AND EUROPEANS). FROM AN EPISTEMOLOGICAL PERSPECTIVE, THE ANTHROPOLOGICAL EXPERIENCE ENCOUNTERED BY THESE FOUR researchERS, IN THE PERIOD BETWEEN 1888 AND 1933, DEVELOPED UNDER THE INFLUENCE OF INTRA-MUROS. THE PHYSICAL PROXIMITY BETWEEN THESE RESEARCHERS (ROMERO, RODRIGUES, DA CUNHA AND FREYRE) AND THEIR OBJECTS OF STUDY SET THE STANDARD FOR ETHNOGRAPHIC OBSERVATION AND, CONSEQUENTLY, DETERMINED THE CONSTRUCTION OF AN INDIGENOUS ALTERITY. IN CONTRAST WHIT EUROPEAN AND ANGLO-AMERICAN ANTHROPOLOGISTS FOR WHOM ALTERITY WAS SYNONYMOUS WITH THE +DISTANT;, BRAZILIAN ANTHROPOLOGISTS WERE THE FIRST TO CREATE A SCIENTIFIC SPACE THAT FOCUSED UPON ANTHROPOLOGICAL KNOWLEDGE OF THE +NEAR;.