GROUPES D'AGE ET EDUCATION AU MANDEN : LE CAS DES VILLAGES DE L'ARRONDISSEMENT DE KOUROUBA, REGION DE KOULIKORO, DANS LE SUD DU MALI / TAMBA DOUMBIA ; SOUS LA DIRECTION DE PIERRE ERNY

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1998

Format : 1 vol., 412 p.

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Mandingues

Erny, Pierre (1933-2020) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : GROUPES D'AGE ET EDUCATION AU MANDEN : LE CAS DES VILLAGES DE L'ARRONDISSEMENT DE KOUROUBA, REGION DE KOULIKORO, DANS LE SUD DU MALI / Tamba Doumbia ; sous la direction de Pierre Erny / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1998

Résumé / Abstract : AU MANDEN DU SUD DU MALI, L'EDUCATION DES ENFANTS ET DES ADOLESCENTS N'EST PAS SEULEMENT L'AFFAIRE DES SEULES FAMILLES. OUTRE CES DERNIERES, LES MILIEUX EDUCATIFS SONT AUSSI LES CLANS, LES GROUPES ET CLASSES D'AGE ET LES ECOLES. MEME SI CES DIFFERENTES INSTITUTIONS EDUCATIVES VISENT TOUTES L'EPANOUISSEMENT DE L'INDIVIDU ET SON INTEGRATION SOCIALE, ELLES ONT LEUR SPECIFICITE AUSSI BIEN DANS LES OBJECTIFS QU'ELLES POURSUIVENT QUE DANS LES METHODES QU'ELLES UTILISENT POUR LES ATTEINDRE. L'EDUCATION DES JEUNES DANS LES VILLAGES DE L'ARRONDISSEMENT DE KOUROUBA EST DONC MULTICULTURELLE DE PAR LE CONTACT ENTRE DES CIVILISATIONS DIFFERENTES (TRADITION LOCALE, ISLAM ET MODERNITE, SYMBOLISEE PAR L'ECOLE DE TYPE OCCIDENTAL.) LE PRESENT TRAVAIL DECRIT ET ANALYSE LA FORMATION DES CLASSES D'AGE, LEUR FONCTIONNEMENT, LEUR ROLE DANS L'ENCADREMENT, LA FORMATION "PROFESSIONNELLE" DE LEURS MEMBRES, DANS L'ANIMATION ET LE DEVELOPPEMENT SOCIO-ECONOMIQUE DES VILLAGES MALINKE. LES CLASSES D'AGE Y ASSUMENT AUSSI DES FONCTIONS "POLITIQUES" ET CULTURELLES. DANS CHAQUE VILLAGE L'ENSEMBLE DES CLASSES D'AGE ACTIVES FORME UN GROUPE DYNAMIQUE PLUS VASTE APPELE LE TON, ORGANE D'EXECUTION DES TRAVAUX COLLECTIFS. LE MILIEU SCOLAIRE CONSTITUE LUI AUSSI UN LIEU OU INFORMATION DES ELEVES SE FAIT SUR LA BASE DES CLASSES D'AGE MAIS SUR UN MODE NOUVEAU.

Résumé / Abstract : IN MANDEN IN THE SOUTH OF MALI, THE EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS IS NOT THE EXCLUSIVE PREOCCUPATION OF FAMILIES. IN ADDITION TO THE LATHER, CLANS, AGE GROUPS AND SCHOOLS ALL HAVE AN EDUCATIONAL ROLE TO PLAY. EVEN IF THE ULTIMATE GOAL OF ALL THESE TRAINING INSTITUTIONS IS THE TOTAL DEVELOPMENT AND SOCIAL INTEGRATION OF THE INDIVIDUAL, EACH OF THEM HAS ITS OWN SPECIFIC OBJECTIVES AS WELL AS ITS OWN METHODS OF ACHIEVING THEM. THE EDUCATION OF THE YOUTH IN THE VILLAGES OF THE ARRONDISSEMENT (DISTRICT) OF KOUROUBA IS THEREFORE MULTICULTURAL IN ITS APPROACH, DUE TO THE INTERACTION OF DIFFERENT STRANDS OF CIVILISATIONS (LOCAL TRADITION, ISLAM AND MODERNITY SYMBOLISED BY WESTERN FORMAL EDUCATION). THE PRESENT STUDY IS A DESCRIPTION AS WELL AS AN ANALYSIS OF THE FORMATION OF AGE GROUPS, THE WAY OF THEIR FUNCTION, THEIR ROLE IN THEIR TRAINING IN THE "PROFESSIONAL" TRAINING OF THEIR MEMBERS AND IN COMMUNITY ACTIVITIES AS WELL AS THE SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF MALINKE VILLAGES WHERE THESE AGE GROUPS ALSO PLAY "POLITICAL" AND CULTURAL ROLES. IN EVERY VILLAGE, THE NETWORK OF ACTIVE AGE GROUPS FORMS A BRODER DYNAMIC GROUP KNOWN AS TON, THE TOOL FOR EXECUTING COLLECTIVE DUTIES. THE SCHOOL ENVIRONMENT IS ANOTHER MILIEU WHERE THE TRAINING OF CHILDREN IS CARRIED OUT ON AGE GROUP BASIS BUT AT A MORE MODERN LEVEL.