Poétique du sujet paradoxal : de l'amour fou au vaisseau fantôme / Amina Danton ; sous la direction de Henri Meschonnic

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1997

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Discours (linguistique)

Poétique

Merveilleux (littérature)

Meschonnic, Henri (1932-2009) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Poétique du sujet paradoxal : de l'amour fou au vaisseau fantôme / Amina Danton ; sous la direction de Henri Meschonnic / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1997

Résumé / Abstract : LA + POETIQUE DU SUJET PARADOXAL ; SE PROPOSE, A TRAVERS LES CONCEPTS D'AUTOMATISME (PREMIER MANIFESTE DU SURREALISME, 1924) ET DE TRANSPARENCE DU LANGAGE AU REEL (THEORISE DANS L'AMOUR FOU, EN 1937, PAR LA METAPHORE DE LA CRISTALLISATION), D'ANALYSER LE STATUT DONNE LANGAGE ET AU SUJET DANS LA POETIQUE D'ANDRE BRETON. LE SUJET N'EST PAS L'INDIVIDU, NI L'AUTEUR, NI LE SUJET PSYCHOLOGIQUE, NI LE JE GRAMMATICAL. IL EST DISCOURS (AU SENS D'EMILE BENVENISTE) ET STRATEGIES DU DISCOURS, CE QU'HENRI MESCHONNIC APPELLE L'INDIVIDUATION DANS CRITIQUE DU RYTHME. NOUS AVONS PRIVILEGIE L'ANALYSE LINGUISTIQUE DU SUJET DE L'ENONCIATION, CAR LES SURREALISTES ONT TRAVAILLE A UN RENOUVELLEMENT DES CONDITIONS MEME DE L'ENONCIABILITE. BRETON ATTACHE UNE IMPORTANCE PARTICULIERE A CE QU'IL APPELAIT LE + POUVOIR D'ENONCIATION ;, POUR + CHANGER LA VIE ;. DANS LA POETIQUE DE LA TRANSPARENCE, UN + REVE DE LANGAGE ; REMPLACE LE SUJET PAR UNE EVIDENCE + NATURELLE ;, QUI LE FAIT + DISPARAITRE ;. L'ANALYSE DE NADJA (1928) A MONTRE LE TRAVAIL QUI ENTRE DANS LA COMPOSITION DE NADJA ET DANS L'ALLEGORISATION DE NADJA, QUI DEDOUBLE LA JEUNE FEMME ENTRE UN SIGNIFIANT DU SURREALISME ET UNE + PART HUMAINEMENT DEFINIE ;. L'ANALYSE DU DISCOURS DANS LES POEMES DU REVOLVER A CHEVEUX BLANCS (1932) ET DE L'AIR DE L'EAU (1934), A MONTRE L'IMPOSSIBILITE DU JE QUI FAIT CELLE DU TU, ET LE RAPPORT A LA NEGATION, ELEVE AU RANG D'UNE SUBJECTIVATION DU LANGAGE. LA DIMENSION PARADOXALE DU SUJET EST LIEE A CE QUE NOUS APPELONS UNE + SEMANTIQUE DU DOUBLE ;, C'EST UN RAPPORT AU REVE ET AU MERVEILLEUX, AU SENTIMENT AIGU DE CE QUI EST EN TRAIN DE FINIR. LA POETIQUE DU SUJET PARADOXAL TENTE DE METTRE EN EVIDENCE LES EQUIVOQUES DANS LA REVOLTE QUI ANIME DANS LE SURREALISME LE RAPPORT A LA SOCIETE, A L'HISTOIRE ET DANS L'ETHIQUE QUI TIENT ENSEMBLE LE SUJET, LE LANGAGE ET LA VIE.

Résumé / Abstract : THE POETIC OF " THE PARADOXICAL SUBJECT " IN ANDRE BRETON'S POETICS ANALYSES A CONCEPTION AND A SUBJECTIFICATION OF LANGUAGE, THROUGH THE CONCEPTS OF AUTOMATISM (FIRST MANIFESTE OF SURREALISM) AND OF TRANSPARENCE OF THE LANGUAGE TO THE REAL (THEORITICALLY REALIZED BY THE METAPHOR OF CRISTALLISATION, IN THE AMOUR FOU, IN 1937). THOSE CONCEPTS ORGANIZE A SORT OF " NATURAL EVIDENCE " WHICH TAKES THE PLACE OF THE SUBJECT OF ENUNCIATION, SUPPOSED TO BE TRANSPARENT TO WHAT IT IS SAID. THIS SUBJECT IS OF IMPORTANCE SINCE ANDRE BRETON GAVE TO WHAT HE CALLED THE " POWER OF ENUNCIATION " THE POWER " TO CHANGE LIFE ". THIS SUBJECT OF ENUNCIATION IS AMBIGUOUS, TORN BETWEEN A POWER OF ASSERTING, AND A TENSION TOWARDS DISAPPEARANCE. OUR ANALYSIS ARE BASED ON EMILE BENVENISTE'S LINGUISTIC OF ENUNCIATION AND SPEECH . THE SUBJECT IS NOT THE GRAMMATICAL ONE, NOR THE AUTHOR, NOR THE INDIVIDUAL, NOR THE PSYCHOLOGIC PERSON. IT IS WHAT HENRI MESCHONNIC SPECIFIES AS THE INDIVIDUATION, IN CRITIQUE DU RYTHME. AN ADVENTURE AND STRATEGY OF SPEECH. THE ANALYSIS OF NADJA (1928) HAS SHOWN THIS SUBJECT THROUGH THE WORK OF COMPOSITION, AND ESPECIALLY THE NADJA'S ALLEGORISATION, WHICH DIVIDED HER IN TWO PARTS, THE SIGNIFIANT OF SURREALISM (AND OF THE ORIGINE IN SURREALISM) AND THE " HUMAN DEFINED PART " (SIC). THE ANALYSIS OF POEMS IN LE REVOLVER A CHEVEUX BLANCS HAS PROVED THE IMPOSSIBILITY OF THE "I" WHICH MAKES THE IMPOSSIBILITY OF THE " TU ", AND THE RELATIONS TO THE NEGATION, RAISED TO A SUBJECTIFICATION OF LANGUAGE. THE PARADOXICAL DIMENSION IN THE SUBJECT IS LINKED WITH WHAT WE CALLED A + SEMANTIC OF THE DOUBLE " WHICH DEPENDS ON THE DREAM, ON THE MERVEILLEUX, THE SHARP FEELING OF WHAT IT IS ABOUT TO FINISH. IT TRIES TO REVEAL ALL THE AMBIGUITIES OF THE REVOLT WHICH LEADS, INTO ANDRE BRETON'S SURREALISM, THE RELATION TO SOCIETY, HISTORY, ETHIC WHICH KEEPS THE SUBJECT, LANGUAGE AND LIFE ALL TOGETHER.