Les oeuvres françaises en Syrie (1860-1923) : une politique linguistique et ses enjeux / Jean Riffier ; sous la direction de Daniel Coste

Date :

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Ordres monastiques et religieux -- Syrie

Écoles confessionnelles -- Syrie

Politique linguistique -- France

Politique et gouvernement -- Syrie -- 1870-1914

Coste, Daniel (1940-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de la Sorbonne Nouvelle (Paris ; 1970-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Les oeuvres françaises en Syrie (1860-1923) : une politique linguistique et ses enjeux / Jean Riffier ; sous la direction de Daniel Coste / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1999

Résumé / Abstract : ENTRE 1860 ET 1914, DANS L'EMPIRE OTTOMAN ET NOTAMMENT EN SYRIE, LA FRANCE SOUTIENT DES "OEUVRES", PRINCIPALEMENT DES ETABLISSEMENTS SCOLAIRES. CEUX-CI SONT FONDES ET DIRIGES PAR DES CONGREGATIONS LATINES. ILS AFFIRMENT AU NOM DU SAINT-SIEGE LES DROITS DU CATHOLICISME ROMAIN DANS LA REGION DES LIEUX SAINTS, FACE A LA CONCURRENCE, ANCIENNE, DES CHRETIENS ORTHODOXES ET CELLE, PLUS RECENTE, DES MISSIONS PROTESTANTES. LEUR ESSOR EST ORGANISE PAR LA CONGREGATION POUR LA PROPAGATION DE LA FOI ; IL EST FINANCE GRACE AUX DONS COLLECTES PAR L'OEUVRE DE LA PROPAGATION DE LA FOI ET L'OEUVRE D'ORIENT. LA FRANCE AIDE MATERIELLEMENT CES ETABLISSEMENTS EN LEUR VERSANT DES ALLOCATIONS. ELLE LES PROTEGE, CONFORMEMENT AUX PRINCIPES DU PROTECTORAT. A PARTIR DE 1880 LES GOUVERNEMENTS REPUBLICAINS LIMITENT LALIBERTE DE L'ENSEIGNEMENT POUR LES CONGREGATIONS, ET LA SUPPRIMENT AVEC LA LOI DE 1901. DANS LE MEME TEMPS, ILS AUGMENTENT LEUR SOUTIEN FINANCIER AUX CONGREGATIONS EN ORIENT. ILS ASSUMENT COMPLETEMENT, AUPRES DES AUTRES NATIONS EUROPEENNES COMME DEVANT LE GOUVERNEMENT OTTOMAN, LES RESPONSABILITES DU PROTECTORAT. CETTE SOLLICITUDE S'EXERCE D'ABORD AU PROFIT DES ETABLISSEMENTS SCOLAIRES IMPLANTES EN SYRIE. CES ETABLISSEMENTS SONT EN EFFET L'INSTRUMENT D'UNE CONQUETE POLITIQUE QUI EST PRIORITAIRE SUR LA LUTTE ANTICLERICALE. EN REALISANT L'OCCUPATION METHODIQUE, SYSTEMATIQUE ET RAISONNEE D'UN TERRITOIRE SYRIEN QU'ILS VONT D'AILLEURS CONTRIBUER A DEFINIR, ILS LEGITIMENT UNE APPROPRIATION ULTERIEURE QU'ILS PREPARENT. CET ENJEU EXPLIQUE LA VIOLENCE DE LA CONCURRENCE DANS LE DOMAINE SCOLAIRE AVECD'AUTRES NATIONS EUROPEENNES, L'ITALIE, L'ANGLETERRE OU LA RUSSIE PRINCIPALEMENT, QUI UTILISENT DANS LA REGION LES MEMES MOYENS POUR LES MEMES FINS. EN 1923, LA FRANCE RATIFIE LE TRAITE DE LAUSANNE QUI LUI CONFIE UN MANDAT SUR LA SYRIE. EN MEME TEMPS QU'UNE PERIODE DE L'HISTOIRE DE LA REGION C'EST UN MOMENT FONDATEUR DE L'HISTOIRE DE LA DIFFUSION DE LA LANGUE FRANCAISE A L'ETRANGER QUI S'ACHEVE.

Résumé / Abstract : BETWEEN 1880 AND 1914 IN THE OTTOMAN EMPIRE AND PARTICULARLY IN SYRIA FRANCE SUPPORTED FOUNDATIONS WHICH WERE MAINLY EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS. THEY WERE FOUNDED AND RUN BY LATIN RELIGIOUS ORDERS. ON BEHALF OF THE HOLY SEE, THEY UPHELD THE RIGHTS OF ROMAN CATHOLICISM IN AND AROUND THE HOLY PLACES WHERE THEY FACED THE LONG-STANDING RIVALRY OF THE EASTERN ORTHODOX CHURCH AND OF LATE THAT OF THE PROTESTANT MISSIONS. THEIR EXPANSION WAS PLANNED BY THE CONGREGATION FOR PROPAGATING THE FAITH AND FINANCED BY DONATIONS COLLECTED BY THE FOUNDATION FOR PROPAGATING THE FAITH AND THE EASTERN FOUNDATION. THESE EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS WERE SUBSIDIZED BY THE FRENCH GOVERNMENT. IT PROTECTED THEM IN CONFORMITY WITH THE PRINCIPLES OF THE PROTECTORATE. AS FROM 1880 REPUBLICAN GOVERNMENTS RESTRAINED FREEDOM OF EDUCATION FOR RELIGIOUS ORDERS AND IN 1901 A LAW WAS PASSED SUPPRESSING IT. AS THEY DID SO, THEY INCREASED THEIR FINANCIAL AID TO EASTERN RELIGIOUS ORDERS IN THE MIDDLE-EAST. THEY FULLY ASSUMED THEIR RESPONSABILITIES IN THE PROTECTORATE WITH THE OTHER EUROPEAN NATIONS AS WELL AS THE OTTOMAN GOVERNMENT. THEIR MAIN CONCERN WAS TO THE EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS SET UP IN SYRIA. THESE SCHOOLS WERE IN FACT A MEANS OF POLITICAL CONQUEST WHICH HELD PRIMACY OVER THE ANTICLERICAL FEUD. BY ACHIEVING THIS METHODICAL, SYSTEMATICAL, CAREFULLY THOUGHT OUT OCCUPATION OF A SYRIAN TERRITORY WHICH AFTER ALL THEY WERE GOING TO DEFINE, THEY JUSTIFIED A LATER APPROPRIATION. WHAT WAS AT STAKE ACCOUNTS FOR THE FIERCE COMPETITION IN THE EDUCATIONAL FIELD WITH OTHER EUROPEAN NATIONS, MAINLY ITALY, ENGLAND AND RUSSIA, WHICH MADE USE, IN THOSE PARTS, OF THE SAME METHODS TOWARDS THE SAME ENDS. IN 1923, FRANCE RATIFIED THE LAUSANNE TREATY BY WHICH SHE WAS ENTRUSTED WITH A MANDATE OVER SYRIA. TOGETHER WITH A PERIOD IN THE HISTORY OF THE REGION, A FOUNDING MOMENT IN THE HISTORY OF THE