Lecture et formation des maîtres : de la reproduction à l'autorisation / Anne-Marie Milon Oliveira ; sous la direction de René Barbier

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1999

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Lecture -- Étude et enseignement (primaire) -- Brésil -- Histoire -- 20e siècle

Formation continue -- Brésil

Complexité (philosophie)

Pratique (philosophie)

Barbier, René (19..-.... ; sociologue) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Lecture et formation des maîtres : de la reproduction à l'autorisation / Anne-Marie Milon Oliveira ; sous la direction de René Barbier / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1999

Résumé / Abstract : CETTE RECHERCHE PART D'UNE PRATIQUE DE FORMATION PERMANENTE AUPRES D'INSTITUTEURS BRESILIENS CONFRONTES A UN ECHEC SCOLAIRE IMPORTANT DANS LE DOMAINE DE L'ECRIT. NOMBRE DE TRAVAUX ATTRIBUENT LA CAUSE DE CET ECHEC AU CARACTERE REPRODUCTEUR DE LA FORMATION ET DES PRATIQUES ENSEIGNANTES. L'EXPERIENCE DE FORMATION PERMANENTE MONTRE TOUTEFOIS LES FAILLES, LES CONTRADICTIONS ET LES INSUFFISANCES DE CETTE INTERPRETATION. ELLE REVELE LES MODES PAR LESQUELS LES INSTITUTEURS ELABORENT ET REMANIENT, AU CONTACT DE LA PRATIQUE, CE QUI LEUR A ETE TRANSMIS A L'ECOLE NORMALE. CE TRAVAIL A UN TRIPLE BUT: 1)ANALYSER LA THEORIE DE LA REPRODUCTION ET LA CONFRONTER AUX COURANTS THEORIQUES QUI LA CONTESTENT; 2)CONSTITUER LES BASES D'UN NOUVEAU CADRE THEORIQUE PERMETTANT UNE APPROCHE COMPLEXE ET MULTIREFERENTIELLE DES DONNEES DE L'EXPERIENCE; 3)REALIMENTER UNE REFLEXION QUI SE VEUT AVANT TOUT PRAXIQUE. L'ECRITURE DU TEXTE TENTE D'ELUCIDER UN PROCESSUS A LA FOIS SUBJECTIF ET OBJECTIF, SINGULIER ET COLLECTIF, EXPERIENTIEL ET THEORIQUE AINSI QUE SES VIRTUALITES POUR LA FORMATION. LA THESE SOULIGNE LE ROLE DE L'ECRIT EN TANT QU'INSTRUMENT DE REFLEXION SUR L'EXPERIENCE, DE FORMATION DE LA PENSEE ET DE MEDIATION VERS UN PLUS GRAND POUVOIR DES SUJETS SUR LEUR PROPRE EXISTENCE. EN CONCLUSION, LE CONCEPT D'AUTORISATION Y EST DEFINI COMME ETANT LE FRUIT DE LA CAPACITE DE S'ASSUMER, PAR LES AUTRES ET AVEC LES AUTRES, COMME L'ORIGINE DE SA PROPRE PENSEE ET DE SON ACTION. CE MOUVEMENT A POUR BASE L'AUTORITE ET LA DIALOGICITE, C'EST A DIRE, A LA FOIS, LA POSSIBILITE DE S'AFFIRMER ET DE SE LAISSER ALTERER. L'AUTORISATION RESIDE DANS LA PRISE DE CONSCIENCE DE CE MOUVEMENT ET DES CIRCONSTANCES OU IL S'INSERE AINSI QUE DANS LE CHOIX LIBRE DE LE POURSUIVRE ET DE L'APPROFONDIR.

Résumé / Abstract : THE ORIGIN OF THIS RESEARCH IS IN-SERVICE TRAINING OF BRAZILIANS PRIMARY SCHOOL TEACHERS, WHO ARE FACED WITH PUPILS EXPERIENCING MAJOR DIFFICULTIES WITH WRITTEN MATERIALS. NUMEROUS WORK HAVE ATTRIBUTED THESE DIFFICULTIES TO THE REPRODUCTIVE CHARACTER OF THEIR TRAINING AND OF THEIR ACTION. IN-SERVICE TRAINING EXPERIENCE SHOWS, HOWEVER, THE FLAWS, THE CONTRADICTIONS AND THE INADEQUACY OF SUCH INTERPRETATION. SUCH EXPERIENCE REVEALS HOW PRIMARY SCHOOL TEACHERS, WHEN PRACTISING, ALTER AND IMPROVE THE KNOWLEDGE THEY HAVE ACQUIRED IN THE NORMAL SCHOOL. THIS WORK HAS THREE GOALS : 1) TO ANALYSE THE REPRODUCTION THEORY AND TO CONFRONT IT TO OPPOSING THEORIES; 2) TO FORM THE BASIS FOR A NEW THEORETICAL FRAMEWORK WHICH WILL ALLOW A COMPLEX AND MULTI-REFERENTIAL WAY OF DEALING WITH THE AVAILABLE TRAINING EXPERIENCE ; 3) TO PROVIDE ADDITIONAL INPUT ON A THOUGHT PROCESS WHICH IS PREDOMINANTLY THEORETICAL. THE WRITING UP OF THE TEXT ATTEMPTS TO CLARIFY A PROCESS WHICH IS SIMULTANEOUSLY SUBJECTIVE AND OBJECTIVE, SINGULAR AND COLLECTIVE, BOUND TO EXPERIENCE AND THEORETICAL, AS WELL AS ITS VIRTUALITIES FOR TRAINING. THE THESIS UNDERLINES THE IMPORTANCE OF READING AND WRITTING AS TOOLS ALLOWING TO REFLECT ON ONE'S EXPERIENCE, TO BUILD UP ONE'S THOUGHTS AND TO FAVOUR ONE'S CAPACITY TO CONTROL ONE'S OWN LIFE. TO CONCLUDE, THE CONCEPT OF AUTHORISATION IS DEFINED AS RESULTING FROM THE ABILITY TO BE RESPONSIBLE OF ONESELF, THROUGH AND WITH OTHERS, AS THE ORIGIN OF ONE'S OWN THOUGHT AND ACTS. THIS MOTION IS BASED ON AUTHORITY AND DIALOGICITY, IMPLYING THAT ONE IS ABLE TO BE ASSERTIVE WHILE STILL LETTING ONESELF BE ALTERED. AUTHORISATION LIES IN BECOMING AWARE OF THIS MOTION AND OF THE CIRCUMSTANCES SURROUNDING IT, AS WELL AS BEING ABLE TO CHOOSE FREELY TO PURSUE AND TO DRAW OUT OF IT.