L'écriture rouge dans "The masque of the red death" de Edgar Allan Poe et dans The scarlet letter, A romance de Nathaniel Hawthorne / Hélène Ah-Tune ; sous la dir. de Viola Sachs

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1998

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Hawthorne, Nathaniel (1804-1864) -- The scarlet letter

Couleurs -- Dans la littérature

Alchimie -- Dans la littérature

Sachs, Viola (193.-2020) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : L'écriture rouge dans "The masque of the red death" de Edgar Allan Poe et dans The scarlet letter, A romance de Nathaniel Hawthorne / Hélène Ah-Tune ; sous la direction de Viola Sachs / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1998

Résumé / Abstract : A TRAVERS CES DEUX TEXTES LITTERAIRES DU MILIEU DU DIX-NEUVIEME SIECLE, L'ETUDE DU LANGAGE DES COULEURS -NOTAMMENT DE LA COULEUR ROUGE A DEMONTRE COMBIEN IL SE RELIE AU PROBLEME DE L'IDENTITE AMERICAINE QUI DEMEURE ICI INSEPARABLE DU MYTHE DE L'AMERIQUE PERCU COMME UN NOUVEAU MONDE AU SENS D'UNE RE-CREATION DU MONDE, DONC D'UNE NOUVELLE COSMOGONIE. CHEZ POE COMME CHEZ HAWTHOME,LA COULEUR ROUGE RESTE ASSOCIEE AU LANGAGE. DANS "THE MASQUE OF THE RED DEATH", LA COULEUR ROUGE CONSTITUE LA COULEUR-PIVOT AUTOUR DE LAQUELLE TOUT S'ARTICULE. ELLE NE PEUT ETRE SEPAREE DE L'OR, DE LA COULEUR NOIRE, DE L'ALCHIMIE, DES ELEMENTS. SES RELATIONS DES PLUS SUBTILES ET DES PLUS COMPLEXES QU'ELLE ENTRETIENT AVEC LES NOMBRES, LES LETTRES, LES FORMES DE LETTRES ET LA MUSIQUE DEMONTRENT SON LIEN AVEC L'ECRITURE. UN JEU DE PERMUTATION DE LETTRES OPERE SUR LA COULEUR ROUGE A AMENE A CONCLURE QUE LA MORT ROUGE S'IDENTIFIERAIT ENTRE AUTRES A DIONYSOS -SYMBOLISANT A LA FOIS LA VIE, LA FECONDITE ET LE DESORDRE. IL REPRESENTERAIT UNE MORT REVELATRICE ET INITIATIQUE CONDUISANT A UNE RENAISSANCE. L'INTRIGUE SE DEVANT EN CE CAS ETRE COMPRISE A L'INVERSE DU TEXTE EN SURFACE, LA COULEUR ROUGE PARTICIPERAIT DE LA SYMBOLIQUE DE LA VIE MAIS NON DE LA MORT. DANS THE SCARLET LETTER, LA COULEUR FONCTIONNE COMME UN SIGNE LINGUISTIQUE. COULEUR ET LANGAGE S'AVERENT CONFONDUS. LA LETTRE ECARLATE SE PRESENTE COMME UN SIGNE SACRE DOTE D'UNE COULEUR, PLUS PRECISEMENT D'UNE LANGUE INCONNUE ("A TONGUE UNKNOWN") QUOIQUE "SCARLET" EVOQUE LA PROSTITUEE DE BABYLONE EXPLICITEMENT MENTIONNEE DANS LE TEXTE. ELLE APPARTIENT A L'ORIGINE DES TEMPS ET SA SIGNIFICATION RESSORT DE L'ENIGME. EN TANT QU'EMBLEME, ELLE SUGGERE L'HIEROGLYPHE OU 'IMAGE SACREE' DIFFICILE A DECHIFFRER. LE ROUGE PRESENT DANS "SCARLET" SE RELIE AU SCRIPT C'EST-A-DIRE AU SIGNE OU A LA LETTRE ET D'AUTRE PART AU LIVRE (VOLUME) EN TANT QUE SPHERE MYTHIQUE.

Résumé / Abstract : THE STUDY OF THE LANGUAGE OF COLORS - NOTABLY THE COLOR RED IN "THE MASQUE OF THE RED DEATH" AND IN THE SCARLET LETTER HAS SHOWN HOW IT IS LINKED WITH THE PROBLEM OF AMERICAN IDENTITY. IT IS ALSO CENTERED AROUND THE MYTH OF AMERICA BEING AS A NEW WORLD, OR EVEN AS A NEW COSMOGONY. IN THESE TWO MID-NINETEENTH CENTURY LITERARY TEXTS, THE COLOR RED IS LINKED WITH LANGUAGE. IN "THE MASQUE OF THE RED DEATH", THE RED COLOR IS THE PIVOT AROUND WHICH EVERYTHING REVOLVES. IT CANNOT BE SEPARATED FROM GOLD, THE COLOR BLACK, ALCHEMY OR THE ELEMENTS. THE SUBTLE AND COMPLICATED RELATIONSHIP BETWEEN COLOR AND NUMBER, LETTERS, THE FORM OF THOSE LETTERS AND MUSIC SHOW THE WAY COLOR IS LINKED WITH WRITING. THE "MASQUE" WOULD CONCEAL THE PRIMAL IDENTITY OF AMERICA OR THE LANGUAGE OF ORIGIN WHICH THE COLOR RED REPRESENTS. A GAME OF PERMUTATION OF LETTERS CARRIED OUT ON THE COLOR RED, BRINGS US TO CONCLUDE THAT THE RED DEATH COULD BE IDENTIFIED AMONG OTHERS TO DIONYSOS - SYMBOL OF LIFE AND DISORDER. THEREFORE DEATH COULD REPRESENT A DOORWAY TO KNOWLEDGE AND REBIRTH. THE PLOT MUST BE UNDERSTOOD, THEREFORE, AS THE REVERSE OF THE SURFACE TEXT. IN THE SCARLET LETTER, COLOR WORKS AS A LINGUISTIC SIGN. COLOR AND LANGUAGE BECOME INTERCHANGEABLE. THE SCARLET LETTER APPEARS AS A SACRED SIGN, COLORED, MORE PRECISELY AS A SIGN OF "A TONGUE UNKNOWN", EVEN IF "SCARLET" EVOKES THE "SCARLET WHORE OF BABYLON", EXPLICITELY MENTIONED IN THE TEXT. IT BELONGS TO AN ABOLISHED PAST, TO THE ORIGIN OF TIME AND ITS MEANING COMES FROM THE ENIGMA, FROM MYSTERY ITSELF. AS AN EMBLEM, THE LETTER SUGGESTS THE HIEROGLYPHIC. THE COLOR RED PRESENT IN "SCARLET" IS LINKED TO THE SCRIPT THAT IS TO SAY, TO THE SIGN OR THE LETTER AND TO THE BOOK (VOLUME) AS A MYTHIC SPHERE.