MICHEL LEIRIS DE LA PEINTURE A L'ECRITURE DE L'IMAGE DE SOI : PEINTURE ET LITTERATURE DANS LA PERSPECTIVE PSYCHANALYTIQUE / EUN-YOUNG RYU ; SOUS LA DIRECTION DE DEMORIS JEAN RENE

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1997

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Leiris -- Michel -- 1901-1990 -- Critique et interprétation

Art et littérature -- Psychologie

Démoris, René (1935-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de la Sorbonne Nouvelle (Paris ; 1970-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : MICHEL LEIRIS DE LA PEINTURE A L'ECRITURE DE L'IMAGE DE SOI : PEINTURE ET LITTERATURE DANS LA PERSPECTIVE PSYCHANALYTIQUE / Eun-Young Ryu ; sous la direction de Demoris Jean Rene / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1997

Résumé / Abstract : CETTE ETUDE ECLAIRE UN PAN DE LA POETIQUE DE MICHEL LEIRIS, DANS LA PERSPECTIVE PSYCHANALYTIQUE AUTOUR DU CONCEPT DE REPRESENTATION QUI SE REDUIT A TROIS CHAMPS : LA REPRESENTATION (VISUELLE) DE CHOSE, LA REPRESENTATION (ACOUSTIQUE) DE MOT ET LE REPRESENTANT PSYCHIQUE DE LA PULSION LEIRIS, CORPS PULSIONNEL, OSCILLE ENTRE LA CHOSE ET LE MOT : ENTRE L'IMAGE ET LE LANGAGE. SON OEUVRE, QUI, PASSANT DE LA PEINTURE A L'IMAGE ET DE L'IMAGE AU LANGAGE, S'EXPLIQUE SOUS L'ANGLE DE L'ECHANGE ENTRE PEINTURE ET LITTERATURE, POSE DES QUESTIONS DOUBLES : PEINTURE OU POESIE, ART OU IMAGE, CRITIQUE D'ART OU AUTOBIOGRAPHIE? LA CRITIQUE D'ART, TISSEE DES EVENEMENTS, DES ADMIRATIONS ET DES AMITIES, S'IDENTIFIE A L'AUTO-CRITIQUE OU A L'AUTOBIOGRAPHIE. L'EMBLEMATIQUE DE MASSON, LE REALISME DE PICASSO, LE VIDE DE MIRO, LE FETICHISME DE GIACOMETTI ET LA MODERNITE DE BACON : CES VOIX REVELENT NON SEULEMENT L'ESSENCE DE LA POETIQUE LEIRISSIENNE, MAIS AUSSI UNE VIE AMOUREUSE DE L'ECRIVAIN NARCISSIQUE ENVERS SON IMAGE MANQUEE. ON EST PASSE DES ECRITS SUR L'ART AUX AUTOBIOGRAPHIES, EN TENANT A L'EXTENSION DE LA NOTION DE PEINTURE : LA TAUROMACHIE, L'OPERA, LE REVE ET LE VOYAGE ETHNOGRAPHIQUE. L'AUTOBIOGRAPHIE EST UN DISCOURS DU DESIR, ETABLI PAR LA PERTE, QUI REPOSE SUR SON IMAGE MANQUEE COMME MOI-OBJET : DONC, ECRITURE DE L'IMAGE DE SOI PLUTOT QU'ECRITURE DE SOI COMME MOI-SUJET. ECRITURE VERS L'ALTERITE, L'AUTOBIOGRAPHIE SE FAIT TEXTE EROTIQUE ET SYMPTOMATIQUE, UNE ECRITURE INCARNEE : OEUVRE-CORPS. L'OEUVRE-CORPS SE COLORE D'INCARNAT. DES LORS, SI UN TEXTE LITTERAIRE NOUS PROCURE UN EFFET VISUEL, LIRE EST VOIR. ON A TENTE D'ECOUTER LA PAROLE DE LA PRESENCE D'UNE OEUVRE ETABLIE PAR LA DIALECTIQUE OEIL-REGARD, LE FANTASME, LE TRANSFERT EMBLEMATIQUE, LE FETICHISME ET LA METAPHORO-METONYMIQUE DU CORPS ET DU DETAIL.

Résumé / Abstract : THIS WORK THROWS LIGHT ON A PARTICULAR FACET OF THE POETICS OF MICHEL LEIRIS, IN A PSYCHOANALYTIC PERSPECTIVE BASED ON THE CONCEPT OF REPRESENTATION WHICH CAN BE NARROWED DOWN TO THREE FIELDS : (VISUAL) REPRESENTATION OF THING, (ACOUSTIC) REPRESENTATION OF WORD AND PSYCHIC REPRESENTATIVE OF IMPULSE. LEIRIS, A BODY OF IMPULSE, OSCILLATES BETWEEN THING AND WORD, IMAGE AND LANGUAGE. HIS WORK WHICH, AS IT MOVES FROM PAINTING TO IMAGE AND IMAGE TO LANGUAGE, IS EXPLAINED BY EXCHANGE BETWEEN PAINTING AND LITERATURE, ALWAYS ASKS TWO-SIDED QUESTIONS : PAINTING OR POETRY, ART OR IMAGE, ART CRITICISM OR AUTOBIOGRAPHY? ART CRITICISM, BASED ON EVENTS, ADMIRATION AND FRIENDSHIP, IS IDENTIFIED WITH SELF-CRITICISM OR AUTOBIOGRAPHY. THE EMBLEMATIC OF MASSON, THE REALISM OF PICASSO, THE VOID OF MIRO, THE FETISHISM OF GIACOMETTI AND THE MODERNITY OF BACON ARE VOICES WHICH NOT ONLY REVEAL THE ESSENCE OF LEIRISSIAN POETICS, BUT ALSO THE LOVE LIFE OF A NARCISSISTIC WRITER WITH RESPECT TO HIS LACKING IMAGE. WE WENT FROM CRITICAL WORKS ON ART TO AUTOBIOGRAPHIES, IN OUR ENDEAVOUR TO EXTEND THE NOTION OF PAINTING TO BULLFIGHTING, THE OPERA, DREAMS AND ETHNOGRAPHIC JOURNEYS. THE AUTOBIOGRAPHY IS A DISCOURSE OF DESIRE WHICH RELIES ON HIS LACKING IMAGE AS THE EGO-OBJECT - SELF-IMAGE WRITING, RATHER THAN SELF-WRITING WITH ONESELF AS THE EGO-SUBJECT. THE AUTOBIOGRAPHY, IN ITS MOVE TOWARDS OTHERNESS, BECOMES AN EROTIC TEXT, SYMPTOMATIC, WRITING INCARNATE : A BODY-OF-WORK (WORK BECOME HUMAN). THIS BODY-OF-WORK BECOMES FLESH-COLOURED. IF A LITERARY TEXT PRODUCES A VISUAL EFFECT, THEN READING IS SEEING. WE SET OUT TO LISTEN TO THE SPEECH OF THE PRESENCE OF A WORK, ESTABLISHED BY THE DIALECTICS OF THE EYE AND GAZE, FANTASY, EMBLEMATIC TRANSFER, FETISHISM AND THE METAPHORO-METONYMY OF THE BODY AND DETAIL.