LA LECTURE DE DANTE A L'ACADEMIE FLORENTINE : UNE HYPOTHESE SUR LE MYTHE DANTESQUE A FLORENCE (1540-1589) / ANNA-MARIA DIGIROLAMO ; SOUS LA DIRECTION DE CHRISTIAN BEC

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1997

Format : 2 vol., 676 p.

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Vie intellectuelle -- Florence (Italie) -- 1421-1737

Bec, Christian (1934-2007 ; italianiste) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paris-Sorbonne (1970-2017) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : VERS LA MOITIE DU XVIE SIECLE, FLORENCE, A TRAVERS LA VOIX DE L'ACADEMIE FLORENTINE, DONNE VIE A L'UNE DES PHASES LES PLUS RICHES ET FERTILES DE SON EXEGESE DANTESQUE. L'ETUDE GLOBALE ET DIACHRONIQUE D'UN CERTAIN NOMBRE DE LECTEURS DE LA COMEDIE MOINS CONNUS OU INCONNUS, A PERMIS DE SAISIR LES RAISONS DE CETTE LECTURE SI ASSIDUE DE L'OEUVRE DE DANTE ET DE SA FORTE ORIENTATION "DOCTRINAIRE". TRAVERSANT LE MOMENT CRUCIAL DE LA PERTE IRREVERSIBLE DE SON PRESTIGE POLITIQUE ET CULTUREL TRADITIONNEL, FLORENCE EST OBLIGEE DE SE DEFENDRE DES ATTAQUES PROVENANT DU MILIEU PADOUAN A L'EGARD DE LA COMEDIE, DEVENUE DESORMAIS LE SYMBOLE MEME DE SON PRIMAT LINGUISTIQUE ET LITTERAIRE. LA CULTURE FLORENTINE MET EN EVIDENCE LE CONTENU DOCTRINAIRE DE L'OEUVRE ET S'OPPOSE AINSI A LA THEORIE D'UN ART FORMEL, QUI PREDOMINE A CETTE EPOQUE DANS TOUTE LA PENINSULE. EN MEME TEMPS, ELLE RECLAME DE L'INTERPRETATION NEOPLATONICIENNE DE L'EPOQUE DE LAURENT LE MAGNIFIQUE EN AFFIRMANT DE CETTE FACON, AU MOINS IMPLICITEMENT, SON PRESTIGE D'ANTAN. A LA FIN DES ANNEES SOIXANTE, LA STABILISATION POLITIQUE DE LA VILLE, UNE RELATIVE REDUCTION D'AMBITIONS EN MATIERE LINGUISTIQUE, ET LE NOUVEAU CLIMAT CONTRE-REFORMISTE, HOSTILE A UNE REPRISE DES IDEES NEOPLATONICIENNES, REDUISENT L'IMPORTANCE D'UNE EXEGESE PUBLIQUE DE LA COMEDIE, ET PROVOQUENT SA DISPARITION PRESQUE TOTALE.

Résumé / Abstract : IN THE MIDDLE OF THE SIXTEENTH CENTURY, FLORENCE, THROUGH THE FLORENTINE ACADEMY, GIVES BIRTH TO ONE OF THE MOST RICHES PERIODS OF ITS EXEGESIS OF DANTE. A GLOBAL AND DIACHRONIC STUDY OF A CERTAIN NUMBER OF NOT VERY WELL-KNOWN READERS OF THE DIVINE COMEDY, ENABLED US TO PERCEIVE THE REASONS OF THIS ASSIDUITY IN READING DANTE, AND OF ITS STRONG DOCTRINARY ORIENTATION. LIVING A CRUCIAL MOMENT OF LOSS OF ITS TRADITIONAL POLITICAL AND CULTURAL IMPORTANCE, FLORENCE IS OBLIGED TO REFUTE THE ACCUSATIONS COMING FROM THE CIRCLE OF PADUA AGAINST THE DIVINE COMEDY, HENCEFORWARD THE SYMBOL OF FLORENCE'S LINGUISTIC AND LITERARY PRIMATE. SHOWING UP THE DOCTRINARY SUBJECTS OF THE DIVINE COMEDY, THE FLORENTINE CULTURE STANDS AGAINST THE THEORY OF FORMAL ART, DOMINATING EVERYWHERE ELSE IN ITALY AT THAT PERIOD. AT THE SAME TIME, FLORENCE REFERS TO THE NEO-PLATONIC INTERPRETATION PRAISED DURING THE AGE OF LORENZO THE MAGNIFICENT, AND, IN THAT WAY, REAFFIRMS IMPLICITLY ITS ANCIENT PRESTIGE. TO THE END OF THE SIXTIES, THE POLITICAL STABILIZATION OF THE TOWN, THE RELATIVE REDUCTION OF ITS LINGUISTICS AMBITIONS, AND THE NEW CLIMATE OF THE COUNTER-REFORMATION, OPPOSED TO THE NEO-PLATONISM, REDUCE THE IMPORTANCE OF THE PUBLIC EXEGESIS OF THE DIVINE COMEDY, AND CAUSE ITS DISAPPEARING.