Ecriture de la perversion dans l'œuvre de Ian McEwan / Richard Pedot ; sous la direction de Jean-Jacques Lecercle

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1996

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Lecercle, Jean-Jacques (1946-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paris Nanterre (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Ecriture de la perversion dans l'œuvre de Ian McEwan / Richard Pedot ; sous la direction de Jean-Jacques Lecercle / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1996

Résumé / Abstract : PAR LE CHOIX DE SES SUJETS, LA FICTION DE IAN MCEWAN CONSTITUE UN PIEGE POUR L'INTERPRETATION. L'ERREUR SERAIT DE PRETENDRE EN CIRCONSCRIRE LE SCANDALE EN L'ABORDANT SOUS L'ANGLE EXCLUSIF D'UNE THEMATIQUE DE LA PERVERSION QUI MANQUERAIT LA LITTERARITE DE L'OEUVRE ET SA FORCE, QUI PROVIENT DE LA TENSION ENTRE MAITRISE DE L'ECRITURE ET IMMORALITE OU CHAOS DU CONTENU. L'ANALYSE DOIT DONC ETRE ATTENTIVE AUX RAPPORTS DIFFERENTIELS QUI EXISTENT ENTRE PERVERSION ET FICTION AFIN DE MONTRER COMMENT ELLES SE CONJUGUENT ET S'EXCLUENT TOUT A LA FOIS, CHACUNE ECLAIRANT L'AUTRE. ELLES PEUVENT ETRE MISES EN PARALLELE SUR TROIS POINTS. EN PREMIER LIEU, TOUTES DEUX DECONSTRUISENT LA REALITE DONT ELLES MONTRENT QU'ELLE EST UN SYSTEME DE CODES. PAR VOIE DE CONSEQUENCE, ON Y DECOUVRE UN SAVOIR QUI N'EST PAS CONSTATIF OU THEORIQUE, MAIS FIGURAL, DANS LA MESURE OU IL PERMET D'ENTREVOIR LE REEL - CE QUI EST UNIQUE, NON REPRESENTABLE PAR EXCELLENCE - DANS LE BAILLEMENT, LES RATES DE LA REPRESENTATION. ENFIN, TEXTE ET PERVERSION, PAR LEUR MISE EN JEU DES OPPOSITIONS FONDAMENTALES DE NOTRE HORIZON CONCEPTUEL, SUSPENDENT TOUT JUGEMENT CATEGORIQUE, QUI NE FERAIT QU'APPLIQUER METHODIQUEMENT LES REGLES ETABLIES. LE PRIVILEGE DE LA LITTERATURE TIENT DANS LE POUVOIR QU'A L'IMAGINATION DE RENOUER AVEC LES QUESTIONS URGENTES POSEES PAR LA PERVERSION A NOS MODES DE REPRESENTATION DE L'EXPERIENCE HUMAINE ET DE LES REMETTRE EN JEU, EVITANT AINSI QU'ELLES NE RETOMBENT DANS LE DELIRE CLINIQUE. L'HUMOUR NOIR QUI EN RESULTE EST LE SIGNE D'UNE MORALE QUI EN APPELLE A UNE FORME DE JUGEMENT CAPABLE D'APPRECIER ET LES FAITS ET LES REGLES QUI S'Y APPLIQUENT. A TERME, L'OEUVRE DE IAN MCEWAN S'AVERE UNE LONGUE INTERROGATION SUR LE POUVOIR, SOUS TOUTES SES FORMES, ET SA PERVERSION. C'EST PAR CE BIAIS ET PAR SA MEFIANCE ENVERS LES REPONSES CATEGORIQUES QU'ELLE APPARTIENT A LA LITTERATURE POSTMODERNE.

Résumé / Abstract : THE SCANDALOUS CHARACTER OF THE SUBJECTS IN IAN MCEWAN'S FICTION MAKES IT A PITFALL FOR THE INTERPRETER. THE TEMPTATION WOULD BE TO RESTRICT THE SCANDAL BY AN EXCLUSIVELY THEMATIC APPROACH AND CONSEQUENTLY MISS THE LITERARINESS AND THE STRENGTH OF HIS WORKS, THAT IS TO SAY THE TENSION BETWEEN THE MASTERY OF THE ARTISTIC FORM AND THE IMMORALITY OR THE CHAOS OF THE CONTENTS. ON THE CONTRARY, THE INTERPRETATION MUST FOCUS ON THE DIFFERENTIAL RELATIONSHIP BETWEEN TEXT AND PERVERSION SO AS TO DEMONSTRATE HOW THEY BOTH COMBINE AND EXCLUDE EACH OTHER, EACH THROWING LIGHT ON THE OTHER. TEXT AND PERVERSION CAN BE PARALLELED ALONG THREE MAIN LINES. FIRSTLY BOTH GIVE RISE TO A DECONSTRUCTION OF REALITY, WHICH THEY EXPOSE AS A CODED SYSTEM. AS A RESULT, THE KNOWLEDGE THEY BRING INTO PLAY IS NOT OF A CONSTATIVE BUT OF A PERFORMATIVE OR FIGURAL KIND, IN THE SENSE THAT IT LETS US GET A GLIMPSE OF THE REAL THAT WHICH IS UNIQUE AND CANNOT BE RE-PRESENTED - IN THE CRACKS OR MISFIRES OF REPRESENTATION. LASTLY TEXT AND PERVERSION, BY PUTTING INTO QUESTION THE DICHOTOMIES THAT GROUND OUR CONCEPTUAL UNDERSTANDING, DEFER ANY JUDGEMENT THAT WOULD BE A MERE ENFORCEMENT OF ESTABLISHED CATEGORIES. THE PRIVILEGE OF LITERATURE IS TO DRAW ON THE POWER OF IMAGINATION TO REVIVE THE CRUCIAL QUESTIONING OF HUMAN EXPERIENCE WHICH STEMS FROM PERVERSION IN A MANNER THAT RESCUES IT FROM CLINICAL DELIRIUM. THE RESULTING BLACK HUMOUR OF MCEWAN'S WORK BECKONS TO AN ETHICS RELYING ON A FORM OF JUDGEMENT TAKING INTO ACCOUNT THE FACTS AS WELL AS THE ACT OF JUDGEMENT. EVENTUALLY, IAN MCEWAN'S FICTION APPEARS AS A SUSTAINED AND IMAGINATIVE MEDITATION ON POWER, IN WHATEVER SHAPE, AND ITS PERVERSION. BECAUSE OF THIS, AND BECAUSE OF ITS DISTRUST OF CATEGORICAL ANSWERS, IT BELONGS FULLY IN POSTMODERN LITERATURE.