PROUST ET DOSTOIEVSKI : UNE ESTHETIQUE DU MOUVEMENT / KAREN HADDAD WOTLING ; SOUS LA DIRECTION DE MICHEL CADOT

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1990

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Proust -- Marcel -- 1871-1922 -- Esthétique

Dostoïevski -- Fedor Mikhailovitch -- 1821-1881 -- Esthétique

Cadot, Michel (1926-2022) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de la Sorbonne Nouvelle (Paris ; 1970-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : CETTE THESE NE SE PROPOSE PAS SEULEMENT D'ECLAIRER LA FACON DONT PROUST A DECOUVERT ET LU L'OEUVRE DE DOSTOIEVSKI. ELLE SE FONDE EGALEMENT SUR UNE COMPARAISON QUI AU-DELA DE LA DECOUVERTE D'UNE INFLUENCE, REVELE DES ANALOGIES ENTRE LES DEUX UNIVERS ROMANESQUES ET LA MISE EN OEUVRE D'UNE "ESTHETIQUE DU MOUVEMENT". LA DEMARCHE ADOPTEE EST DONC DOUBLE: L'ETUDE DU FAIT COMPARATISTE PRECEDE LA COMPARAISON DES DEUX OEUVRES. LA PREMIERE PARTIE PRECISE LES CONDITIONS DANS LESQUELLES PROUST A PU AVOIR ACCES A L'OEUVRE DE DOSTOIEVSKI. L'ETUDE DE DOSTOIEVSKI DANS A LA RECHERCHE DU TEMPS PERDU ET EN PARTICULIER DANS LA PRISONNIERE, MONTRE QUE LE ROMANCIER RUSSE OFFRE LE MODELE D'UNE ESTHETIQUE DE L'ETRANGETE MAIS AUSSI CELUI D'UNE NOUVELLE "PSYCHOLOGIE" QUI N'A D'AUTRE FONDEMENT QU'UN PRINCIPE DE CONSTRUCTION ROMANESQUE. LA DEUXIEME PARTIE A POUR OBJET LA THEORIE ESTHETIQUE DES DEUX AUTEURS. PROUST ET DOSTOIEVSKI SONT AINSI CONFRONTES A DEUX QUESTIONS CENTRALES: CELLE DE L'UNITE DE L'OEUVRE ET CELLE DU REALISME, CE QUI LES CONDUIT A UNE REFLEXION SUR LA NOTION DE PUBLIC. LA COMPARAISON DES DEUX THEORIES ESTHETIQUES FAIT APPARAITRE L'IMPORTANCE DE LA NOTION DE COMPOSITION, OBJET DE LA TROISIEME PARTIE. LE MODELE PICTURAL ET LE MODELE THEATRAL SONT SUCCESSIVEMENT ETUDIES, METTANT EN EVIDENCE DES PRINCIPES DE DISCONTINUITE ET DE MOBILITE. LA QUATRIEME PARTIE EST CONSACREE A LA PRESENTATION DES PERSONNAGES, A L'ANALYSE DE L'AMOUR ET DU SECRET. ENFIN, LA DERNIERE PARTIE EST CONSACREE A LA "RECHERCHE DE LA VERITE" ET PERMET DE PRECISER LES DIFFERENCES DE PERSPECTIVES QUI EXISTENT ENTRE LES DEUX OEUVRES.

Résumé / Abstract : THE PURPOSE OF THIS STUDY IS NOT ONLY TO BRING TO LIGHT THE WAY PROUST DISCOVERED AND READ DOSTOEVSKY'S WORKS. BEYOND THE DISCOVERY OF ANY INFLUENCE, IT IS ALSO BASED UPON A COMPARISON WHICH REVEALS ANALOGIES BETWEEN THE WORLDS OF THE TWO AUTHORS, AND THE DEVELOPMENT OF AN "AESTHETICS OF MOVEMENT". THE FIRST PART SPECIFIES THE CIRCUMSTANCES UNDER WHICH PROUST COULD REACH DOSTOEVKY'S WORKS. THE STUDY OF DOSTOEVSKY'S ROLE IN A LA RECHERCHE DU TEMPS PERDU, AND ESPECIALLY IN LA PRISONNIERE, SHOWS THAT THE RUSSIAN NOVELIST PROVIDES AN EXAMPLE OF AN AESTHETICS OF "STRANGENESS", AND OF A NEW PSYCHOLOGY, WHICH IS BASED SOLELY UPON THE PRINCIPLE OF THE NOVEL STRUCTURE. THE SECOND PART DEALS WITH THE AESTHETIC THEORY OF BOTH AUTHORS. PROUST AND DOSTOEVSKY ARE THUS CONFRONTED WITH TWO BASIC QUESTIONS: THAT OF THE UNITY OF THE WORK, ANDS THAT OF REALISM. BOTH OF THEM ARE LED TO A REFLECTION UPON THE NOTION OF PUBLIC. THE COMPARISON BETWEEN THESES TWO AESTHETIC THEORIES REVEALS THE IMPORTANCE OF THE NOTION OF COMPOSITION, WHICH IS THE SUBJECT MATTER OF THE THIRD PART. THE STUDY OF THE PICTORIAL AND DRAMATIC PATTERNS BRINGS PRINCIPLES OF DISCONTINUITY AND MOBILITY INTO FOCUS. THE FOURTH PART IS INTENDED TO ANALYSE THE WAY IN WHICH CHARACTERS ARE PRESENTED AS WELL AS TO STUDY THE THEMES OF LOVE AND SECRET. FINALLY, THE FIFTH PART IS DEDICATED TO THE "PURSUIT OF TRUTH", AND ENABLES TO CLARIFY THE DIFFERENCE OF VIEWS WHICH EXISTS BETWEEN THE TWO WORKS.