MICHEL SEUPHOR ROMANCIER : ETUDE DE L'OEUVRE ROMANESQUE DE MICHEL SEUPHOR DE 1935 A 1948 / MICHEL GERMAIN ; SOUS LA DIRECTION DE DANIEL BRIOLET

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1991

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Briolet, Daniel (1933-2003) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Nantes (1962-2021) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : CREATEUR FECOND D'UNE OEUVRE CARACTERISEE PAR SON EXTREME DIVERSITE D'INSPIRATION ET LA VARIETE DE SES REGISTRES D'EXPRESSION, MICHEL SEUPHOR EST A LA FOIS POETE ESSAYISTE, CRITIQUE D'ART, PEINTRE ET DESSINATEUR. UN AUTRE PAN DE SON ABONDANT TRAVAIL RECOUVRE SON ACTIVITE DE ROMANCIER. LE CHAMP DE CETTE ETUDE CONCERNE L'OEUVRE ROMANESQUE CONCUE PAR L'AUTEUR PENDANT SON SEJOUR DANS LES CEVENNES DE 1934 A 1948. CINQ OUVRAGES ONT ETE ECRITS A ANDUZE. LEURS TITRES RESPECTIFS SONT HISTOIRES DE GRAND DADAIS, LES EVASIONS D'OLIVIER TRICKMANSHOLM, DOUCE PROVINCE, LA MAISON CLAIRE, LE VISAGE DE SENLIS, UN SIXIEME ROMAN, LE MONDE EST PLEIN D'OISEAUX A ETE REDIGE PLUS TARD, A BAGNOLS-SUR-CEZE. CETTE THESE ABORDE, DANS UN PREMIER TEMPS, LE ROMAN EN TANT QUE RECIT D'UNE AVENTURE INTERIEURE A TRAVERS L'INSPIRATION AUTOBIOGRAPHIQUE DE L'ECRIVAIN. ELLE EVOQUE, DANS UN SECOND TEMPS, L'UNIVERS ROMANESQUE DE MICHEL SEUPHOR PAR LE BIAIS DE SA CONCEPTION DE L'ESPACE ET DU TEMPS OU DES PERSONNAGES MIS EN SCENE. DANS UN TROISIEME TEMPS, ELLE S'ATTACHE A ETUDIER L'ESTHETIQUE SEUPHORIENNE. L'ETUDE S'EFFORCE DE DEMONTRER L'ASPECT CONSTRUIT DE CETTE OEUVRE LITTERAIRE ET LES CORRESPONDANCES MULTIPLES QUI S'ETABLISSENT ENTRE LES DIFFERENTS ROMANS DE MICHEL SEUPHOR. ELLE S'ATTACHE A SOULIGNER LA VOLONTE DE L'AUTEUR DE TEMOIGNER DE SA PROPRE EXPERIENCE ET DE SES CONVICTIONS HUMANISTES. EN OUTRE, ELLE ENTEND FAIRE APPARAITRE SON SOUCI D'EVOQUER DEVANT UN LARGE PUBLIC SES REFLEXIONS SUR L'ART. L'ANALYSE ENTEND AUSSI REVELER L'EVOLUTION DE L'INSPIRATION DE L'AUTEUR EN L'ESPACE DE QUATORZE ANNEES.

Résumé / Abstract : MICHEL SEUPHOR, POET, ESSAYIST, ART CRITIC, PAINTER AND DRAWER, HAS CREATED A FERTILE BODY OF WORK NOTABLE FOR ITS EXTREME DIVERSITY OF INSPIRATION AND THE VARIETY OF ITS EXPRESSIVE REGISTERS. HIS WORK AS A NOVELIST REPRESENTS YET ANOTHER FACET OF HIS ABUNDANT OUTPUT. THIS STUDY DEALS WITH THE NOVELISTIC WORK PRODUCED BY THE AUTHOR DIRING A LONG SOJOURN IN THE CEVENNES FROM 1934 TO 1948. HE WROTE FIVE NOVELS, HISTOIRES DE GRAD DADAIS, LES EVASIONS D'OLIVIER TRICKMANSHOLM, DOUCE PROVINCE, LA MAISON CLAIRE AND LE VISAGE DE SENLIS, IN ANDUZE. HE WROTE A SIXTH NOVEL, LE MONDE EST PLEIN D'OISEAUX, LATER IN BAGNOLS-SUR-CEZE. THE THESIS STARTS BY EXAMINING THE NOVEL AS AN ACCOUNT OF AN INNER ADVENTURE SEEN THROUGH THE WRITER'S AUTOBIOGRAPHICAL INSPIRATION. IT THEN GOES ON TO DISCUSS THE NOVELISTIC UNIVERSE OF MICHEL SEUPHOR IN TERMS OF HIS CONCEPTION OF SPACE AND TIME AND THE CHARACTERS DEPICTED. THE THESIS THEN EXAMINES THE SEUPHORIAN AESTHETIC. THE STUDY SEEKS TO SHOW HOW THIS BODY OF LITERARY WORK IS CAREFULLY CONSTRUCTED AND CITES THE MULTITUDE OF CROSS-REFERENCES BETWEEN MICHEL SEUPHOR'S NOVELS. IT EMPHASIZES THE AUTHOR'S INTENTION TO BEAR WITNESS TO HIS OWN EXPERIENCE AND HIS HUMANIST CONVICTIONS. ALSO, IT SEEKS TO MANIFEST HIS CONCERN TO MAKE HIS REFLECTIONS ON ART AVAILABLE TO A BROAD PUBLIC. THE ANALYSIS SHOWS HOW THE AUTHOR'S INSPIRATION EVOLVED OVER A PERIOD OF 14 YEARS.