LA PRISE EN COMPTE DE L'ENFANT DANS L'AMENAGEMENT URBAIN, A PARTIR DE DEUX EXEMPLES DANS DES COMMUNES DE BANLIEUE : CANTELEU (SEINE-MARITIME) ET SAINT-CLOUD (HAUTS-DE-SEINE) / SABINE CHARDONNET DARMAILLACQ ; SOUS LA DIRECTION DE FRANCOISE CHOAY

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1988

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Choay, Françoise (1925-....) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'IDEE S'AFFIRME PEU A PEU DE TRANSFORMER LA VILLE POUR REPONDRE AUX BESOINS DE L'ENFANT ET A SES ASPIRATIONS. L'ENFANT NE PEUT CONQUERIR L'ESPACE QU'EN L'ORGANISANT EN FONCTION DES SCHEMAS DONT IL DISPOSE POUR LE MAITRISER ET DES OCCASIONS QUI LUI SONT OFFERTES D'EN USER. L'ABSENCE FREQUENTE DE LIEUX PERMETTANT LES EXPERIENCES TRANSITIONNELLES, LES FREINS CULTURELS ET LES OBSTACLES A LA MOBILITE DE L'ENFANT EN MILIEU URBAIN, DEMANDENT QUE L'ON S'INTERROGE SUR L'INTERFACE ENTRE ESPACE BATI ET ESPACE LIBRE ET SUR L'ORGANISATION DE LA STRUCTURE URBAINE. L'APPROCHE EXPOSEE DANS CETTE THESE SE SITUE ENTRE DES NOTIONS THEORIQUES, PROVENANT NOTAMMENT DE LA RECHERCHE EN SCIENCES HUMAINES, ET DES FAITS RELEVABLES SUR DES TERRITOIRES URBAINS LOCALISES. ELLE VISE A DEGAGER UNE EVALUATION DES OBSTACLES ENTRE LES DONNEES RELATIVES A L'INTERACTION ENFANT ENVIRONNEMENT ET LES PRATIQUES DU PROJET OU DE LA PLANIFICATION, A PARTIR DE QUESTIONNEMENTS DIFFERENCIES SELON LE MILIEU URBAIN CONSIDERE. A CANTELEU, L'ANALYSE DES DIFFERENCES ENTRE LA STRUCTURE PHYSIQUE DE L'ESPACE ET LA STRUCTURE DE L'ESPACE VECU, QUALIFIE PAR LES PRATIQUES ENFANTINES, PERMET DE DEGAGER LES EFFETS POSITIFS DE CET ENVIRONNEMENT POURTANT CHARGE DE REPRESENTATIONS NEGATIVES. A SAINT-CLOUD, L'ANALYSE FAIT APPARAITRE LE POIDS DES FREINS CULTURELS A L'AUTONOMIE DE L'ENFANT DANS UN ESPACE URBAIN FORTEMENT MARQUE PAR LES OBSTACLES MORPHOLOGIQUES. LES DONNEES AINSI RELEVEES, HABITUELLEMENT REPRESENTEES SOUS DES FORMES DIFFERENTES, SERONT RASSEMBLEES SOUS FORME DE DOCUMENTS CARTOGRAPHIQUES SIMPLES, DESTINES A UN USAGE COMMUN AUX ELUS, PROFESSIONNELS ET RESPONSABLES DE L'ENFANT, PERMETTANT DE MIEUX COMPRENDRE LA STRUCTURE URBAINE ET LES POTENTIALITES DU TERRITOIRE ETUDIE, AFIN DE FACILITER LA PHASE DE PROGRAMMATION DES PROJETS D'AMENAGEMENT. L'OBSERVATION DES RELATIONS ENTRE FORME, FONCTION ET USAGE DE L'ESPACE, A TRAVERS LES PRATIQUES ENFANTINES, FAIT APPARAITRE LA NECESSITE DE MISE EN OEUVRE DE L'ESPACE A DES ECHELLES VARIEES ET COMPLEMENTAIRES. L'ECHELLE MINEURE PREND ALORS TOUTE SON IMPORTANCE.

Résumé / Abstract : THE IDEA OF A TRANSFORMATION OF THE CITY TO ANSWER THE NEEDS AND HANKERINGS OF THE CHILD GRADUALLY COMES TO A STATEMENT. THE CHILD CAN CONQUEST SPACE WHEN ORGANISING IT IN TERMS OF CONTROL THROUGH SKELETON ORGANISATION AND THE OPPORTUNITIES HE HAS TO USE IT. THE FREQUENT LACK OF PLACES ALLOWING TRANSITIONNAL EXPERIENCES, THE CULTURAL BRIDLES AND OBSTACLES TO THE MOBILITY OF CHILD IN THE URBAN ENVIRONMENT, LEADS TO QUESTIONING ABOUT THE INTERFACE BETWEEN BUILT AND UNBUILT SPACE AND ABOUT THE ORGANISATION OF URBAN STRUCTURE. OUR APPROACH IS SITUATED IN BETWEEN THEORETICAL NOTIONS, ISSUED FROM SOCIAL SCIENCES AND FACTS ABLE TO BE RAISED FROM LOCALISED URBAN TERRITORIES. IT AIMS AT BRINGING OUT THE ASSESSMENT OF OBSTACLES BETWEEN THE DATA ABOUT CHILD ENVIRONMENT INTERACTION AND THE PRACTICE OF PROJECT OR PLANNING, FROM DIFFERENT QUESTIONINGS ACCORDING TO THE URBAN ENVIRONMENT WE CONSIDER. IN CANTELEU, THE ANALYSIS OF DIFFERENCES BETWEEN THE PHYSICAL STRUCTURE OF SPACE AND THE STRUCTURE OF EXPERIENCED SPACE, QUALIFIED BY THE CHILD PRACTICES, ALLOWES TO BRING OUT THE POSITIVE EFFECTS OF THIS ENVIRONMENT STILL BEARING NEGATIVE IMAGES. IN SAINT-CLOUD, THE ANALYSIS LETS APPEAR THE WEIGHT OF CULTURAL BRIDLES TO THE CHILD AUTONOMY IN THIS URBAN SPACE HEAVILY MARKET BY MORPHOLOGICAL OBSTACLES. THE DATA SO RAISED, USUALLY REPRESENTED UNDER DIFFERENT WAYS, WILL BE ASSEMBLED UNDER THE SHAPE OF CARTOGRAPHIC DOCUMENTS, AIMED TO A COMMON USE BY THE PROFESSIONALS, THE ELECT AND PEOPLE IN RESPONSABILITY OF CHILDREN, ALLOWING A BETTER UNDERSTANDING OF THE URBAN STRUCTURE AND THE POTENTIALITIES OF THE STUDIED TERRITORY, IN ORDER TO PROMOTE THE PROGRAMMING OF PROJECTS. THE NECESSITY OF DESIGNING SPACE IN VARIOUS AND COMPLEMENTARY SCALES APPEARS. THE MINOR SCALES THEN COMES TO ITS REAL IMPORTANCE.