ANALYSE PSYCHO-ACOUSTIQUE DU PAYSAGE SONORE URBAIN / ALAIN LEOBON ; SOUS LA DIRECTION DE ABRAHAM MOLES

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1986

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Moles, Abraham André (1920-1992) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'OBJET DE CETTE RECHERCHE EST LA PERCEPTION DE L'ESPACE PAR L'INTERMEDIAIRE DU MONDE SONORE ENVIRONNANT. ELLE SUGGERE UN FACTEUR IMPORTANT DE L'APPROPRIATION DE L'ESPACE PAR LE PASSANT ET L'HABITANT, AINSI QUE L'EXISTENCE D'UNE MICROPSYCHOLOGIE DE LA PERCEPTION SONORE QUOTIDIENNE. LES EVENEMENTS SONORES ET LES SONOSCENES CONSTITUENT LA TRAME DU PAYSAGE SONORE URBAIN. ILS CONSTRUISENT PAR LEUR IDENTITE ET LEUR OCCURRENCE RELATIVE LES AMBIANCES SONORES DE LA VILLE. NOUS AVONS DEVELOPPE UNE METHODOLOGIE D'ANALYSE PSYCHO-ACOUSTIQUE DE L'ENVIRONNEMENT SONORE ET AVONS CHOISI D'ENREGISTRER DES PROMENADES SONORES RENDANT COMPTE DES DIVERSES AMBIANCES D'UN QUARTIER. L'ANALYSE DE CELLES-CI S'EFFECTUE GRACE A DEUX OUTILS SPECIFIQUES : L'UN RELATIF A L'ANALYSE DE CONTENU (LE TRIANGLE D'EQUILIBRE SONORE), L'AUTRE RELATIF A L'ANALYSE ACOUSTIQUE (L'INTEGRATEUR DE DENSITE SPECTRALE). LA DESCRIPTION MORPHOTYPOLOGIQUE DES OBJETS SONORES EST REALISEE PAR SONAGRAPHIE ET SONOSCOPIE (ETUDE DES FORMES ET DE LA COLORATION SPECTRALE DES BRUITS). L'ANALYSE PSYCHO-PERCEPTIVE ET SENSORIELLE DES SEQUENCES PHONOGRAPHIEES S'EFFECTUE PAR TESTS EN CONDITION D'ECOUTE ACOUSMATIQUE ET PAR INTERVIEWS IN SITU D'HABITANTS. LES METHODES SONT LES SUIVANTES: ETABLISSEMENT DE GRILLES DE PREGNANCE, DE CARTES MENTALES, DU PROFIL D'UN DIFFERENTIEL SEMANTIQUE (A 14 VARIABLES) ET ANALYSE DES CONDUITES D'ECOUTE TYPES QUI SONT A L'ORIGINE DE LA PERCEPTION DIFFERENTIELLE D'UN MEME CONTEXTE SONORE (OU D'UN MEME PAYSAGE).

Résumé / Abstract : THE MATTER OF THIS RESEARCH IS THE PERCEPTION OF SPACE THROUGH THE SURROUNDING SOUND WORLD. THIS SUGGESTS AN IMPORTANT FACTOR OF SPACE APPROPRIATION BY PASSERS-BY OR RESIDENTS, AS WELL AS THE EXISTENCE OF A MICRO-PSYCHOLOGY OF THE DAILY SOUND PERCEPTION. "SOUND EVENTS" AND "SOUND SCENES" MAKE UP THE TEXTURE OF THE TOWN "SOUNDSCAPE". THEIR NATURE AND THEIR OCCURENCE BUILD THE CITY SOUND PATTERN. WE DEVELOP HERE A METHODOLOGY FOR THE PSYCHO-ACOUSTICAL ANALYSIS OF SOUND SURROUNDINGS. SO, WE HAVE RECORDED "SOUNDWALKS" THAT REVEAL THE DIFFERENT AMBIENCES OF A DISTRICT SOUNDSCAPE. THE ANALYSIS OF THESE SOUND WALKS IS MADE THROUGH: 1) THE SOUND BALANCE TRIANGLE, THAT GIVES INFORMATION ABOUT THE TEMPORAL VARIATIONS OF THE DIFFERENT SOUND PATTERNS OF A PLACE ; 2) THE SPECTRAL DENSITY INTEGRATOR, THAT GIVES ACOUSTIC INFORMATION CONCERNING THE SOUND ATMOSPHERE OF THESE PATTERNS. THE MORPHO-TYPOLOGICAL DESCRIPTION OF SOUND OBJECTS IS MADE THROUGH SONAGRAPHY AND SONOSCOPY (THE STUDY OF SHAPES AND SPECTRAL COLOURING OF SOUND EVENTS). THE PSYCHO-PERCEPTIVE AND SENSORIAL ANALYSIS OF THE RECORDED SOUND SEQUENCE IS MADE THROUGH TESTS IN "ACOUSMATIC" LISTENING CONDITIONS AND THROUGH INTERVIEWS OF RESIDENT. THE PROCEDURE IS AS FOLLOWS : WE ESTABLISH PREGNANCY LISTINGS, SOUND MENTAL MAPS, A SEMANTIC DIFFERENTIAL PROFILE (WITH 14 VARIABLES), AND THEN WE ANALYZE THE TYPICAL DIFFERENT WAYS OF LISTENING THAT DETERMIN THE DIFFERENT PERCEPTIONS OF A SAME SOUNDSCAPE.