Images de la danse : écriture des corps, chorégraphie, vidéographie / Marie-Françoise Garaudet ; sous la direction de Daniel Charles

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1986

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Chorégraphie -- 20e siècle

Danse -- Mise en scène -- 20e siècle

Vidéographie

Ballet -- Esthétique

Charles, Daniel (1935-2008) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : AU DELA DE L'APPROCHE DE LA CHOREGRAPHIE COMME SUITE DE PAS ET DE LA VIDEOGRAPHIE COMME SUITE D'IMAGES, S'IMPOSE LA RELATION, DANS L'UN ET L'AUTRE CAS, A UNE ECRITURE. L'ECRITURE DE LA DANSE, LONGUE A S'EMANCIPER DE L'ECRITURE DE LA MUSIQUE, S'AFFIRME PROGRESSIVEMENT COMME UNE ECRITURE DES CORPS DANS L'ESPACE. LA VIDEOGRAPHIE CONTRIBUE SANS DOUTE A LA CONSERVATION ET A LA RESTITUTION DU MOUVEMENT DU CORPS DANSANT, MAIS L'IMAGE ELECTRONIQUE, OPERANT ELLE-MEME COMME SIGNE, SIGNAL ET SYMBOLE - MESURE DE TEMPS ET D'ESPACE - SE CONSTITUE ELLE-MEME COMME ECRITURE DE ET DANS L'ESPACE, ORGANISEE EN UN "TEMPO". LA RELATION DE LA VIDEOGRAPHIE A LA CHOREGRAPHIE NE PEUT ETRE, DANS CE CAS, OBJECTIVE (TRANSCRIP- TION) MAIS DE L'ORDRE DE LA SUBJECTIVITE. CONFRONTATION EN FAIT DE DEUX ECRITURES, A MOINS QU'IL NE S'AGISSE DE LA MEME PRODUCTION, CELLE DU CORPS MOUVANT, ECRITE DANS UN MEME ESPACE DONT L'UNE DES FORMES EST POURTANT SIMULACRE DE L'AUTRE. IL S'AGIRA DONC, DANS CE TRAVAIL, D'INVERSER LES PERCEPTIONS : VOIR DANS LA DANSE NON LE CORPS HUMAIN, MAIS L'ECRITURE DONT IL EST L'INSTRUMENT ET LE LIEU, PERCEVOIR DANS LE CORPS DE LA DANSE, SA MATIERE FAITE DU SYMBOLISME DES FIGURES, PARCOURS ET PAS, CERNER SA RHETORIQUE A PARTIR DE L'ANALYSE DES TRACES DES DANSES POPULAIRES ET ARISTOCRATIQUES DES SIECLES PASSES, ET DES COURANTS CHOREGRAPHIQUES CONTEMPORAINS. CE QUI AURA POUR EFFET DE LEVER L'AMBIGUITE DU MOT "CHOREGRAPHIE" ET D'INTRODUIRE A SON ACCEPTION USUELLE ET ACTUELLE ; D'ABORDER AINSI, L'ART CHOREGRAPHIQUE COMME ART DES SYSTEMES D'ECRITURE DES DANSES ET BALLETS (TRANS- CRIPTIONS ET NOTATIONS), DEPUIS LE XVIEME SIECLE JUSQU'AU XXEME SIECLE, POUR L'ETUDIER ENSUITE AVEC SON SENS CONTEMPORAIN DE COMPOSITION, OU CREATION, DE BALLETS. UNE FOIS DEMONTRE QUE TOUTE TRANSCRIPTION D'UN ART INVENTE UN AUTRE ART : LE SYSTEME D'ECRITURE COMME ART, IL S'AGIRA D'APPLIQUER CE PRINCIPE A UNE NOUVELLE ECRITURE ET UN NOUVEL ART : LA VIDEOGRAPHIE ; EN D'AUTRES TERMES, PRESENTER L'EXPERIMENTATION DE CE PRINCIPE EN DES OEUVRES VIDEO-CHOREGRAPHIQUES.

Résumé / Abstract : BEYOND THE APPROACH OF CHOREOGRAPHY, AS A FOLLOWING OF STEPS AND VIDEOGRAPHY AS A FOLLOWING OF IMAGES, IS A COMPELLING RELATION, IN BOTH CASES, TO A WRITTEN FORM. THE WRITTEN FORM OF DANCE, WHICH TOOK A LONG TIME TO LIBERATE ITSELF FROM THAT OF MUSIC IS PROGRESSIVELY ASSERTING ITSELF AS A WRITING OF THE BODIES INTO THE SPACE. VIDEOGRAPHY CONTRIBUTES TO MAINTAIN AND RESTITUTE THE MOVEMENTS OF THE DANCING BODY, BUT THE ELECTRONIC IMAGE, OPERATING AS A SIGN, SIGNAL AND SYMBOL - A MEASURE OF TIME AND OF SPACE - IS IN ITSELF A WRITING OF AND IN THE SPACE, ORGANIZED IN A "TEMPO". THE RELATION OF VIDEOGRAPHY TO CHOREOGRAPHY THUS CAN'T BE OBJECTIVE (AS A SIMPLE TRANSCRIPTION) BUT SUBJECTIVE, AN ACTUAL CONFRONTATION OF THE TWO WRITINGS, UNLESS THEY BOTH PROCEED FROM THE SAME PRODUCTION, THAT OF THE MOVING BODY, WRITTEN IN A SAME SPACE WHOM ONE OF THE SHAPES IS YET A SHAM IMAGE OF THE OTHER. WE SHALL THEN, IN THAT STUDY, INVERSE THE PERCEPTIONS : WE SHALL SEE IN DANCING NOT THE HUMAN BODY BUT THE WRITING OF WHICH IT IS THE INSTRUMENT AND THE PLACE ; WE SHALL PERCEIVE IN DANCING, ITS SUBSTANCE CREATED FROM THE SYMBOLISM OF THE FIGURES, THE SETTING OUT AND THE STEPS ; FIND OUT ITS RHETORIC, STARTING FROM ANLYSIS OF REM- NANTS OF POPULAR AND ARISTOCRATIC DANCES OF THE PAST CENTURIES AND CONTEMPORARY CHOREOGRAPHIC WORKS. THIS WILL REMOVE THE AMBIGUOUS MEANING OF THE WORD "CHOREOGRAPHY" AND WILL LEAD TO ITS ACTUAL USUAL ACCEPTANCE ; IT WILL ALLOW THUS TO CONSIDER CHOREOGRAPHY AS AN ART OF WRITING SYSTEMS OF DANCES AND BALLETS (TRANSCRIPTIONS AND NOTA- TIONS) FROM THE XVI TH CENTURY TILL NOW ; WE SHALL THEN STUDY IT IN ITS CONTEMPORARY DIMENSION OF COMPOSITION AND CREATION OF BALLETS. ONCE WE HAVE ESTABLISHED THAT ANY TRANSCRIPTION OF AN ART CREATES ANOTHER ART : THE WRITING SYSTEM AS AN ART, WE SHALL APPLY THIS PRINCIPLE TO A NEW WRITING AND A NEW ART : VIDEOGRAPHY, AND EXPERIMENT IT IN VIDEO-CHOREOGRAPHIC WORKS.