Contribution à l'étude des frontières de la République algérienne démocratique et populaire / aspects juridiques et politiques ; sous la dir. de René Bourdoncle

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , 1986

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Frontières -- Droit -- Algérie

Bourdoncle, René (19..-.... ; pédagogue) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Jean Moulin (Lyon ; 1973-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : L'ETUDE DES FRONTIERES DE L'ALGERIE EST A ENVISAGER DANS SES ASPECTS JURIDIQUES L'ANALYSE JURIDIQUE EST CONSACREE A LA DETERMINATION DES FRONTIERES AERIENNES, MARITIMES ET TERRESTRES. S'AGISSANT DES FRONTIERES AERIENNES, LA LEGISLATION ALGERIENNE REFLETE LARGEMENT LE DROIT INTERNATIONAL. QUANT AUX FRONTIERES MARITIMES, L'ALGERIE CONSIDERE QUE L'EXTENSION DES ESPACES MARINS DOIT S'INSERER DANS LA LUTTE CONTRE LE SOUS-DEVELOPPEMENT. LA DENONCIATION DU PRINCIPE DE LIBERTE S'EST ACCOMPAGNEE DE PROPOSITIONS RELATIVES AUX MODALITES DE DELIMITATION. QUANT A LA DELIMITATION DE SES ESPACES MARITIMES, ELLE NE REMET PAS EN CAUSE LE PRINCIPE D'UNE MER TERRITORIALE DE 12 MILLES, D'UNE ZONE ECONOMIQUE ET D'UN PLATEAU CONTINENTAL DE 200 MILLES. MAIS COMPTE-TENU DE L'ETROITESSE DE LA MEDITERRANEE ET DE LA PRESENCE D'ILES LA DELIMITATION DOIT ETRE EQUITABLE ET SE FAIRE PAR VOIE D'ACCORD PREALABLE. S'AGISSANT DES FRONTIERES TERRESTRES, UNE LONGUE ANALYSE HISTORIQUE A ETE CONSACREE A LEUR AVENEMENT. LES FRONTIERES DE L'ALGERIE INDEPENDANTE ONT ETE CONTESTEES PAR LE MAROC, LA TUNISIE ET LA LIBYE. LES THESES DES DIFFERENTES PARTIES ONT FAIT L'OBJET D'UNE ANALYSE JURIDIQUE. SI LES CONVENTIONS ALGERO-TUNISIENNES DE 1970 ET 1983 ET ALGERO-MAROCAINES DE 1972 ONT MIS FIN AUX CONTESTATIONS, LE CONTENTIEUX AVEC LA LIBYE PERSISTE. LES FRONTIERES AVEC LES ETATS SUBSAHARIENS, N'ONT PROVOQUE AUCUN CONFLIT. APRES AVOIR SITUE CES FRONTIERES, NOUS AVONS EXAMINE LES SOLUTIONS RETENUES PAR LES CONVENTIONS DE 1983. SOLUTIONS CARACTERISEES PAR LA FIDELITE AU PRINCIPE D'INTANGIBILITE DES FRONTIERES. PRINCIPE QUE NOUS AVONS CONFRONTE A SON PRECEDENT LATINO-AMERICAIN : L'UTI POSSIDETIS. L'ALGERIE, PAYS ARABE ET AFRICAIN, A FAIT DE LA QUESTION DE SES FRONTIERES UN PRINCIPE DE SA POLITIQUE EXTERIEURE : "LE BON VOISINAGE POLITIQUE". AVEC LES ETATS MAGHREBINS, LES CONFLITS FRONTALIERS ONT EU UN RETENTISSEMENT CONSIDERABLE SUR LEURS RELATIONS. TROIS PERIODES ONT ETE DISTINGUEES : LES PROBLEMES FRONTALIERS DANS LES RELATIONS DE L'ALGERIE EN LUTTE AVEC LES ETATS MAGHREBINS ET ARABES ; DE L'INDEPENDANCE DE L'ALGERIE AUX CONVENTIONS DE 1970, 1972 ET 1983; LA NAISSANCE DE L'AFFAIRE DU SAHARA OCCIDENTAL ET SES REPERCUSSIONS. LE RESPECT DES FRONTIERES HERITEES DE LA COLONISATION PAR LES ETATS SUBSAHARIENS ET LEUR CONSECRATION PAR LES CONVENTIONS DE 1983, A PERMIS D'INSTAURER UN CLIMAT DE CONFIANCE ET UNE LARGE COOPERATION POLITIQUE ET ECONOMIQUE.

Résumé / Abstract : THE STUDY OF THE BORDERS OF ALGERIA IS TO BE CONSIDERED UNDER ITS POLITICAL AND LEGAL ASPECTS. THE LEGAL ANALYSIS IS DEVOTED TO THE FIXING OF THE AIR, SEA AND LAND BORDERS. AS REGARDS ITS AIR BORDERS, THE ALGERIAN LEGISLATION LARGELY REFLECTS INTERNATIONAL LAW. AS FOR ITS SEA BORDERS, ALGERIA CONSIDERS THE EXTENSION OF ITS SEA SPACES SHOULD FIT INTO THE STRUGGLE AGAINST UNDER-DEVELOPMENT. THE DENOUNCEMENT OF THE PRINCIPLE OF FREEDOM WAS ACCOMPANIED BY PROPOSALS ABOUT THE MODALITIES OF DELIMITING. AS FOR THE DELIMITING OF ITS SEA SPACES, ALGERIAN DOES NOT QUESTION THE PRINCIPLE OF THE 12 NAUTICAL MILE SEA WATERS, AN ECONOMIC AREA AND A 200 MILE CONTINENTAL PLATEAU. BUT CONSIDERING THE NARROWNESS OF THE MEDITERRANEAN AND THE PRESENCE OF ISLANDS, THE DELIMITING SHOULD BE FAIR AND CARRIED OUT AFTER PRELIMINARY AGREEMENTS. A LONG HISTORICAL ANALYSIS IS DEVOTED TO THE LAND BORDERS. THE BORDERS OF INDEPENDANT ALGERIA WERE QUESTIONED BY MOROCCO, TUNISIA AND LIBYA. THE THESIS HELD BY THESE DIFFERENT PARTIES ARE THE SUBJECT OF A LEGAL ANALYSIS. IF THE 1970 AND 1983 AGREEMENTS BETWEEN ALGERIA AND TUNISIA, AND THE 1972 AGREEMENT WITH MOROCCO PUT AN END TO THE DISPUTES, THE DISPUTES WITH LIBYA REMAIN. THE BORDERS WITH THE SUB-SAHARAN STATES DID NOT CAUSE ANY CONFLICT. AFTER LOCATING THESE BORDERS, WE EXAMINED THE SOLUTIONS ACCEPTED BY THE 1983 AGREEMENTS. THESE SOLUTIONS ARE CHARACTERIZED BY THE LOYALTY TO THE PRINCIPLE OF INVIOLABILITY, A PRINCIPLE WHICH WE CONFRONTED WITH THE PREVIOUS ONE : THE LATINO-AMERICAN "UTI POSSIDETIS". ALGERIA, AN ARABIC AND AFRICAN COUNTRY, TOOK THE ISSUE OF ITS BORDERS AS THE PRINCIPLE GOVERNING ITS FOREIGN POLICY : "TO BE ON GOOD NEIGHBOURLY TERMS, POLITICALLY SPEAKING". THE DISPUTES OVER THE BORDERS HAD A CONSIDERABLE REPERCUSSION ON ITS RELATIONSHIPS WITH THE STATES FROM THE MAGHREB. WE DISTINGUISHED 3 PERIODS : THE BORDER DISPUTES IN THE RELATIONSHIPS OF ALGERIA STRUGGLING AGAINST THE ARABIC STATES AND THE STATES FROM THE MAGHRED ; FROM THE INDEPENDANCE OF ALGERIA TO THE 1970, 1972, AND 1983 AGREEMENTS; THE WESTERN-SAHARA CASE AND ITS REPERCUSSIONS.