Etudes de quelques types intellectuels en rapport avec la creativité chez les adolescents / Guy Benloulou ; sous la direction de Michel Huteau

Date :

Editeur / Publisher : [s.l.] : [s.n.] , 1986

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Huteau, Michel (1936-.... ; psychologue) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : A partir des recherches de l'ecole factorielle sur l'intelligence et ses composantes, une conceptualisation de la notion de "creativite" a ete etablie. A travers l'etude des differents facteurs de la creativite, celle-ci apparait comme une dimension de l'intelligence avec sa specificite. L'approche psychogenetique de la creativite permet d'emettre des hypotheses sur l'origine et le developpement de celle-la ainsi que sur ses interactions avec la "plasticite d'attitudes". La partie experimentale se propose de faire une etude comparative entre deux groupes de sujets: l'un scolarise de la cinquieme a la terminale et l'autre en enseignement professionnel. Ceci permettra d'etudier les parametres intervenant dans l'inhibition ou la stimulation de la creativite. Une batterie de tests (meili, creativite, attitudes, rorschach) sont utilises afin d'elaborer une mise en relation avec la "plasticite d'attitudes".

Résumé / Abstract : Following the research works on intelligence and its constituent parts by the factorial school, a new way of looking at the idea of creativity has been put forward. When studying its various factors, creativity appears as a dimension of intelligence with a specific aspect of its own. A psychogenetic approach to creativity allows several assumptions upon the source and evolution of creativity as well as its interaction with the "plasticity of attitudes". The experimental part of our research deals with a comparative study of two groups of subjects: the first group is composed of teenagers (eleven to seventeen years old) attending a traditional grammar school. The second group is composed of pupils (fourteen to seventeen years old) attending a technically oriented school). This experimentation will facilitate the analysis of parameters involved with the inhibition and stimulation of creativity. A wide selection of tests (such as meili, creativity, attitudes and rorschach) has been used in order to elaborate a correlation with the plasticity of attitudes.