Croissance urbaine et transports urbains a Lagos (Nigéria) / Abiodun Dayomi

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] , 1986

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Transports urbains -- Nigeria -- Lagos (Nigeria)

Barbier, Bernard (1927-2024 ; géographe) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paul Cézanne (1973-2011) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : LES TRANSPORTS EN COMMUN ASSURENT PRES DE 70% DES DEPLACEMENTS DE PERSONNES A TRAVERS L'AGGLOMERATION DE LAGOS MAIS SOUFFRENT DE GRAVES PROBLEMES QUE NOUS AVONS ETUDIES SYSTEMATIQUEMENT EN ESSAYANT DE TROUVER LES RAISONS AU-DELA DES ASPECTS TECHNIQUES DE L'INSUFFISANCE DE L'OFFRE -"FORMELS" ET "INTERMEDIAIRES"- A UNE DEMANDE TRES FORTE, RELEVANT AUSSI DE DETERMINATIONS ECONOMIQUES, HISTORIQUES ET POLITIQUES CARACTERISES PAR DES RAPPORTS DE DOMINATION INTERNE ET EXTERNE QUE L'ON PEUT EN PAR- TIE RECONSTITUER A PARTIR DE L'ANALYSE: -DE L'OCCUPATION DE L'ESPACE; -DE LA POLITIQUE "TOUT AUTOMOBILE-TOUTE ROUTIERE" DES ANNEES 70; -DU MODELE ECONOMIQUE NIGERIAN BASE SUR LES "RENTREES PETROLIERES" ET L'AUTOMOBILE COMME MOTEUR DE DEVELOP- PEMENT INDUSTRIEL; -DES CONFLITS INSTITUTIONNELS QUI ONT CONTRIBUE A FORMER L'ES- PACE LAGOSIEN. CE QUI PRECEDE EXPLIQUE: -L'URBANISATION NON-PLANIFIEE DE L'AGGLO- MERATION; -DES MUTATIONS URBAINES RAPIDES; -DES INFRASTRUCTURES DE TRANSPORTS URBAINS INSUFFISANTES ET UN TRANSPORT URBAIN ASSURE ENTIEREMENT PAR LES TRANSPORTS INFORMELS DANS UNE AGGLOMERATION DE PLUS DE 6 MILLIONS D'HABITANTS. L'OFFRE DE TRANSPORTS QUI N'A CESSE DE DIMINUER DEPUIS 1975 PAR RAPPORT A UNE POPULATION DONT LE REVENU ET TAUX DE MOTORISATION ONT PLUS QUE DOUBLE (43%) N'A PAS ECHAPPE AUX AUTORITES MAIS AUCUNE MESURE N'A ETE PRISE POUR LES TRANSPORTS COLLEC- TIFS JUSQU'EN 1981 QUAND ETAIENT LANCES LES TRAVAUX RELATIFS A UN PROJET FERROVIAIRE (METRO) SUR PROPOSITION DU MASTER-PLAN (SCHEMA-DIRECTEUR). IL DEVRAIT PERMETTRE UNE AMELIORATION DES DEPLACEMENTS, UNE REORGANISATION DE TRANSPORTS DE SURFACE ET UNE RENOVATION DU CENTRE ET LE RAPPROCHEMENT DES QUARTIERS ELOIGNES "NON-INTEGRES". MAIS LA CRISE ECONOMIQUE PRINCIPALEMENT DUE A LA MEVENTE DU PETROLE A AMENE AU GEL DU PROJET ET RISQUE D'EN LIMITER LA PORTEE. NOUS AVONS PROPOSE UN PROJET FERROVIAIRE URBAIN QUI REUTILISERAIT LES EMPRISES DE LA N.R.C. QUI TRAVERSENT L'AGGLOMERATION TOUT EN DIMINUANT LE COUT ET EN PROPOSANT LES MOYENS DE FINANCEMENT DES TRAVAUX (DEJA PRATIQUES AILLEURS).

Résumé / Abstract : PUBLIC TRANSPORTATIONS ACCOUNTS FOR ABOUT 70% OF PASSENGER MOVEMENTS IN THE LAGOS METROPOLIS. BUT IT SUFFERS FROM SERIOUS PROBLEMS THAT WE'VE CHOSEN TO ANALYSE SYSTEMATICALLY IN THE STUDY WITH A VIEW TO FINDING REASONS THAT GO BEYOND SIMPLE "SUPPLY AND DEMAND" (INCLUDING INTERMEDIATE TRANSPORTS) AND INFRASTRUCTURE TO POLITICAL, ECONOMIC AND HISTORICAL DETERMINANTS THAT HAVE FORMED WHAT IS KNOWN AS LAGOS TODAY. THESE WE CAN RECONSTITUTE BY THE ANALYSIS OF: - LAND USE; - THE POLICY OF "ALL AUTOMOBILE-ALL ROUTES" PROGRAMME OF THE 70; -AN ECONOMIC MODEL BASED ON REVENUE DERIVED FROM THE OIL INDUSTRY AND AN ECONOMIC ENGINE ROOM BASED ON THE MOTOR INDUSTRY; -INSTITUTIONAL AND REGIONAL CONFLICTS THAT HAVE CONTRIBUTED INFORMING THE METROPOLIS. THE ABOVE EXPLAIN: -THE UNPLANNED URBANISATION OF THE AGGLOMERATION; -RAPID CHANGES DAND URBAN DECAY; -INADEQUATE TRANSPORT INFRASTRUCTURE AND A TRANSPORT DEMAND MET ONLY BY "INTERMEDIATE" MEANS. THE SUPPLY SIDE WHICH HAS BEEN ON THE DECLINE SINCE 1975 RELATIVE TO A FAST- GROWING POPULATION (6 MILLIONS) WHOSE INCOME HAS MORE THAN DOUBLED IN 10 YEARS- AND WHICH HAS A 43% MOTORISATION LEVEL -HAS NOTE ESCAPED THE ATTENTION OF THE AUTHORITIES BUT NOTHING TANGIBLE WAS DONE UNTIL THE METRO PROJECT WAS LAUNCHED IN 1981. THIS PROJECT -NOW SUSPENDED - WAS EXPECTED AT ITS COMPLETION TO FACILITATE PASSENGER-MOVEMENTS, A RE-ORGANISATION OF SURFACE TRANSPORT AND AN URBAIN RENEWAL OF THE CENTRAL AREAS AND THE INTEGRATION OF FAR-FLUNG AREAS ON THE URBAIN FRINGE. BUT THE ECONOMIC CRISIS IN THE COUNTRY - DUE PRINCIPALLY TO THE FALL IN PRICE OF THE ONLY REVENUE-EARNER (PETROL) - HAS LED TO THE SUSPENSION OF THE PROJECT. WE HAVE THUS PROPOSED A LOW-COST REPLACEMENT OF THE ABOVE PROJECT. THE URBAN RAILWAY PROPOSED WILL USE THE EXISTING RIGHT-OF-WAY OF THE N.R.C. THEREBY CUTTING COSTS AND IMPROVING THE VIABILITE. A SERIES OF FINANCIAL MEANS IS ALSO INCLUDED. N.R.C. : NIGERIAN RAILWAY CORPORATION.