Roman gothique et statut historique du corps / Daniel Mohler ; sous la dir. de Roger Chazal

Date :

Editeur / Publisher : [S.l.] : [s.n.] , [1996]

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Romantisme (mouvement littéraire)

Roman gothique

Corps humain -- Dans la littérature

Amour -- Dans la littérature

Historiographie

Mort

Université de Paris VIII (1969-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : Roman gothique et statut historique du corps / Daniel Mohler ; sous la direction de Roger Chazal / Lille : Atelier national de reproduction des thèses , 1996

Résumé / Abstract : A LA FIN DE L'AGE CLASSIQUE, LE ROMAN DIT "GOTHIQUE" EXALTAIT, DANS DES LIEUX SOMBRES ET CLAIRS, DES VALEURS RESSENTIES COMME BRITANNIQUES : LE SENTIMENT, LA DEVOTION, LA FAMILLE. CE GENRE ROMANESQUE PROPOSAIT A SES LECTEURS UN CLAIR "TABLEAU CONCEPTUEL" DANS LEQUEL LE BIEN VAINQUAIT LE MAL. MAIS LA REPRESENTATION DES "MYSTERES DU CORPS" (EROS, THANATOS) METTAIT EN OEUVRE LA RUPTURE DE CE "TABLEAU", CAR A L'EPOQUE OU, DANS LES LIEUX SOMBRES GOTHIQUES, DES ETRES AU "CORPS TROP ANIMAL" MENACAIENT DES CORPS "SANS ANIMALITE", DANS LA REALITE VECUE, L'AMOUR ET LA MORT DEVENAIENT DES "FORCES" "NATURELLES", TRES VIOLENTES ET TRES TERRORISANTES. EN EFFET, LA MORT NE S'EXPLIQUAIT DESORMAIS PLUS TOUJOURS PAR LA PERSPECTIVE CHRETIENNE; QUANT A L'EROS, LE "PROCESSUS DE CIVILISATION" ET SON REFUS DU CORPS S'AMPLIFIANT, TOUTE L'"ANIMALITE HUMAINE" SE CONCENTRAIT DEFINITIVEMENT SUR LUI. APRES LA RUPTURE DU "TABLEAU", SOUS L'"EPISTEME" SUIVANTE, LES PERSONNAGES GOTHIQUES N'ALLAIENT PLUS ETRE CONSIDERES COMME DE SIMPLES "CONCEPTS EN ACTION" (LE BIEN VAINQUEUR DU MAL) : ENTRE MATIERE ET FIGURE, LE CORPS DE CES PERSONNAGES SERAIT EGALEMENT CONCU COMME UN PLUS STRICT EQUIVALENT DU CORPS SELON LA REALITE VECUE, C'ESTA-DIRE, COMME UN CORPS "AGI PAR" LES "FORCES MYSTERIEUSES" DU SEXE ET DE LA MORT. DANS LES TEXTES DES AUTEURS ETUDIES (WALPOLE, REEVE, LEE, RADCLIFFE, LEWIS, MATURIN, REVERONI SAINT-CYR), L'AU-DELA REPRESENTE CACHAIT UNE VIVE INTERROGATION SUR LA MORT, ET LA "CHAIR" Y DEVENAIT LE "SEXE". PAR CE QUE, DU CORPS INDIVIDUEL ET COLLECTIF, ILS PRESENTAIENT, ABSENTAIENT, ELOIGNAIENT, LE PROPOSANT A LA FASCINATION, CES ROMANS CONTRIBUERENT A LA "PRODUCTION" DE LA "SAUVAGERIE" DE CE CORPS. ET PAR LA, A LEUR NIVEAU, ILS CONCOURURENT A LA FIN DE L'"EPISTEME" CLASSIQUE.

Résumé / Abstract : AT THE END OF THE "CLASSICAL AGE", GOTHIC FICTION, WITH ITS EMPHATIC REPRESENTATION OF PLACES DARK AND CLEAR, EXTOLLED VALUES FELT AS ESSENTIALLY BRITISH : FEELING, DEVOTION, FAMILY. THEREBY, IT SET FOR ITS READERS A CLEAR "CONCEPTUAL PICTURE" ("TABULA") IN WHICH GOOD VANQUISHED EVIL. BUT THE REPRESENTATION OF THE "MYSTERIES OF THE BODY" (EROS, THANATOS) WORKED TOWARDS THE BREAK-UP OF THE EPISTEMIC "TABULA". AT THE TIME WHEN, IN DARK GOTHIC PLACES, BODIES "BRUTISH" WERE THREATENING BODIES DEVOID OF "ANIMALITY", LOVE AND DEATH, IN THE LIVING WORLD, WERE BECOMING VERY VIOLENT "NATURAL FORCES" INSPIRING TERROR. DEATH INDEED WAS NO LONGER ALWAYS EXPLAINED IN THE CHRISTIAN PERPECTIVE. AND WITH THE INCREASING "PROCESS OF CIVILIZATION" AND THE ACCOMPANYING REFUSAL OF THE BODY, ALL HUMAN "ANIMALITY" WAS BECOMING PERMANENTLY FOCUSED IN EROS. AFTER THE BREAK-UP OF THE CLASSICAL "TABULA" AND THE COMING INTO FORCE OF THE FOLLOWING "EPISTEME", GOTHIC CHARACTERS TENDED TO CEASE TO BE "CONCEPTS IN ACTION" (GOOD VICTORIOUS OVER EVIL) : BETWEEN MATTER AND FIGURE, THE BODY OF THESE CHARACTERS WAS SEEN AS A STRICTER EQUIVALENT OF THE BODY AS EXPERIENCED IN LIFE, THAT IS TO SAY, AS A BODY ACTED UPON BY THE "MYSTERIOUS FORCES" OF SEX AND DEATH. IN THE CORPUS STUDIED (TEXTS BY WALPOLE, REEVE, LEE, RADCLIFFE, LEWIS, MATURIN, REVERONI SAINT-CYR), REPRESENTATION OF THE FAR-BEYOND CONCEALS A KEEN QUESTIONING UPON DEATH, AND "FLESH" BECOMES "SEX". IN PRESENTING, REMOVING, OR DISTANCING THE BODY INDIVIDUAL OR COLLECTIVE, THUS QUALIFYING IT FOR FASCINATION, THESE NOVELS CONTRIBUTED TO THE PRODUCTION (AND STAGING) OF THE "WILDNESS" OF THE BODY. THEREBY, THEY PLAYED THEIR OWN PART IN THE LITERARY DEMISE OF THE CLASSICAL "EPISTEME".