L'enfant, l'école et la publicité, : ou de la pertinence didactique des messages publicitaires / Line Laffond-Panagiotopoulos

Date :

Editeur / Publisher : [S.l] : sn , 1987

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Publicité télévisée -- Langage

Télévision et enfants

Mignot, Xavier (1930-2017) (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université Paul Valéry (Montpellier ; 1970-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Résumé / Abstract : ENTRE LE TEMPS DE L'ECOLE ET CELUI DE LA VIE FAMILIALE S'EST INSINUE LE TEMPS DES MEDIAS. TOUTE PUBLICITE EST UN PRODUIT FABRIQUE, IL Y A DONC LIEU DE NOUS INTERROGER SUR SON ENCODAGE ET SUR SON DECODAGE. DANS UN PREMIER TEMPS, TOUR A TOUR, APPRENTI PUBLICITAIRE, LINGUISTE, ENSEIGNANT, PARENT, NOUS AVONS INTERROGE LA REALITE QUOTIDIENNE DE L'ENFANT AFIN DE SAVOIR SI LA DICHOTOMIE ECOLE PUBLICITE SE PERPETUERAIT OBSTINEMENT. FACE AUX REACTIONS D'ENFANTS DU PRIMAIRE ET A LEUR ETONNANTE MEMORISATION DES PUBLICITES, FORCE EST DE CONSTATER QUE LA PUBLICITE S'EST ACQUIS UNE PRESENCE, UNE AUTORITE, UN POUVOIR AVEC LESQUELS IL FAUT COMPTER EN MATIERE D'ENSEIGNEMENT DU FRANCAIS LANGUE MATERNELLE. DANS UN DEUXIEME TEMPS, CONSCIENTE DU FAIT QUE L'ENFANT D'AUJOURD'HUI PASSE UNE VINGTAINE D'HEURES PAR SEMAINE DEVANT LA TELEVISION ET, QUE PAR CONSEQUENT, C'EST LA PUBLICITE TELEVISEE QU'IL REGARDE LE PLUS, NOUS AVONS SELECTIONNE VINGT SPOTS PUBLICITAIRES TELEVISES, REALISE LEURS FICHES ANALYTIQUES ET L'INVENTAIRE DE LEUR CONTENU LINGUISTIQUE. DANS UN TROISIEME TEMPS, L'ACCENT A ETE MIS SUR LES MECANISMES COMBINATOIRES DONT PROCEDE LA PUBLICITE. DE FAIT, NOUS AVONS ENVISAGE UN RAPPROCHEMENT AVEC PLUSIEURS THEORIES LINGUISTIQUES ET SEMIOLOGIQUES (K. PIKE, B. POTTIER, J. SEARLE R. BARTHES) CHOISIES POUR LES EXPLOITATIONS LINGUISTIQUES ET ICONIQUES QU'ELLES PERMETTAIENT. DANS UN QUATRIEME TEMPS METTANT EN AVANT LES PREMIERES ANNEES DE L' ENFANT, PRIMORDIALES POUR L'ACQUISITION DE LA LANGUE MATERNELLE, NOUS AVONS TRAITE LA PUBLICITE COMME UN ELEMENT DYNAMIQUE DU SYSTEME EDUCATIF. ENREGISTREMENTS DE REACTIONS D'ENFANTS ET EXPLOITATIONS DE DOCUMENTS PUBLICITAIRES VARIES SONT LA PREUVE QUE L'ENFANT DOIT S'INITIER A LA PUBLICITE, A SES TECHNIQUES A SA GRAMMAIRE, A SON LEXIQUE, EVALUER LES RESSOURCES QU'ELLE GERE, MESURER SES POUVOIRS, DENONCER SES EXCES, NE PLUS LA RECEVOIR PASSIVEMENT MAIS LA MAITRISER.

Résumé / Abstract : BETWEEN THE TIME A CHILD SPENDS AT SCHOOL AND THE TIME HE SPENDS AT HOME, THE MEDIA TIME HAS STOLEN IN. ALL ADVERTISSEMENT IS A COMPLEX PRODUCT, SO IT MAY PROVE PERTINENT TO STUDY THE WAY IT IS CODED TOGETHER WITH THE WAY IT IS DECODED. OUR FIRST STEP WAS TO TAKE IN TURN THE POINT OF VIEW OF A PUBLICIST IN TRAINING, A LINGUIST, A TEACHER, THE PARENTS AND WE SCANNED THE CHILD EVERYDAY LIFE IN ORDER TO LEARN IF THE SCHOOL . ADVERTISING DICHOTOMY WOULD REPEAT ITSELF. CONFRONTED TO THE CHILD REACTIONS TO PRIMARY SCHOOL AND THEIR ASTONISHING CAPACITY FOR MEMORIZING COMMERCIALS, WE HAD TO ADMIT THAT ADVERTISING HAS ACQUIRED A PRESENCE, AN AUTHORITY, A POWER THAT HAVE TO BE RECKNONED WITH AS FAR AS THE TEACHING OF FRENCH AS NATIVE TONGUE IS CONCERNED. OUR SECOND STEP, BEARING IN MIND THAT A CHILD SPENDS ABOUT TWENTY HOURS WATCHING T.V AND AS A RESULT WATCHES MAINLY COMMERCIALS, WAS TO SELECT SOME T.V COMMERCIALS AND TO MAKE THEIR ANALYTIC STUDY WHILE SURVEYING THEIR LINGUISTIC CONTENT. OUR THIRD STEP WAS TO TRY TO OUTLINE THE COMBINING MECHANISM AT THE BASIS OF ADVERTISING. IN FACT, WE CONSIDERED THE RELATIONS WITH VARIOUS LINGUISTIC AND SEMIOTIC THEORIES (K. PIKE, B. POTTIER, J. SEARLE, R. BARTHES) CHOSEN FOR THE LINGUISTIC AND ICONOGRAPHIC CONCLUSIONS THEY ALLOW TO DRAW. OUR FOURTH STEP STRESSED THE IMPORTANCE OF THE EARLY CHILDWOOD IN THE ACQUISITION OF NATIVE TONGUE AND SO WE CONSIDERED ADVERTISING A DYNAMIC ELEMENT WITHIN THE EDUCATIONAL SYSTEM. THE RECORDING OF CHILDREN'S REACTIONS AND THE SURVEY OF A SAMPLE OF COMMERCIAL SHOWS THAT THE CHILD HAS TO GET USED TO ADVERTISING, TO ITS TECHNICS, ITS GRAMMAR, ITS LEXIC, ITS RICHNESS, TO MEASURING ITS POWER AND POINTING OUT ITS EXCESSES, NOT TO RECEIVE IT IN A PASSIVE WAY BUT TO MASTER IT.