L'auteur en travail : généalogie de l'écriture poétique dans quatre recueils de William Butler Yeats (1914-1928) / Carle Bonafous-Murat ; sous la direction de Bernard Brugière

Date :

Editeur / Publisher : Paris : [s.n.] , 1996

Type : Livre / Book

Type : Thèse / Thesis

Langue / Language : français / French

Yeats -- William Butler -- 1865-1939 -- Critique et interprétation

Brugière, Bernard (Directeur de thèse / thesis advisor)

Université de la Sorbonne Nouvelle (Paris ; 1970-....) (Organisme de soutenance / degree-grantor)

Relation : L'auteur en travail : généalogie de l'écriture poétique dans quatre recueils de William Butler Yeats (1914-1928) / Carle Bonafous-Murat ; sous la direction de Bernard Brugière / Lille : Atelier national de Reproduction des Thèses , 1996

Résumé / Abstract : CETTE THESE SE PROPOSE DE DEMONTRER LES EQUIVALENCES QUI EXISTENT ENTRE LES MUTATIONS DE LA LIGNEE DE YEATS ET L'EVOLUTION DE SON ECRITURE POETIQUE. ELLE EST AXEE AUTOUR DE CHACUN DES QUATRE RECUEILS ALLANT DE 1914 A 1928: DANS RESPONSABILITIES (1914), YEATS, APRES AVOIR DEPLORE LE FAIT QU'IL N'A PAS D'HERITIER, TENTE DE COMBLER CE MANQUE EN FAISANT DON A SES HERITIERS LITTERAIRES D'UN NOUVEAU MODE D'ECRITURE POETIQUE; DANS THE WILD SWANS AT COOLE (1919), LE DECES DE ROBERT GREGORY, L'HERITIER D'UNE DES FAMILLES QUI FORMENT LA PROTESTANT ASCENDANCY, CONDUIT YEATS A ELABORER LA THEORIE DU MASQUE, QUI TRANSPOSE LE MOTIF DU POUVOIR POLITIQUE DANS LE DOMAINE POETIQUE; MICHAEL ROBARTES AND THE DANCER (1921) REPREND LE MEME MOTIF DANS LE BUT D'EVALUER LES CORRESPONDANCES SYMBOLIQUES ENTRE LE POETE ET LE POEME D'UNE PART, LE PERE ET LA FILLE D'AUTRE PART; ENFIN THE TOWER (1928) SUBVERTIT LA VISION CHRETIENNE DE L'ENGENDREMENT ET DE LA TRINITE, ET MARQUE PARALLELEMENT L'EMERGENCE D'UNE FIGURE MATERNELLE POSITIVE DANS L'OEUVRE DE YEATS.

Résumé / Abstract : THE AIM OF THIS THESIS IS TO SHOW THAT THE EVOLUTION OF YEATS'S WRITING IS MODELLED ON THE TRANSFORMATIONS OF HIS OWN LINEAGE, AS EXEMPLIFIED BY THE FOUR VOLUMES OF POETRY WHICH RUN FROM 1914 TO 1928. IN RESPONSIBILITIES (1914), YEATS BEGINS BY ASKING FORGIVENESS FROM HIS ANCESTORS FOR HAVING NO CHILD, THEN ATTEMPTS TO FILL UP THAT VOID BY CREATING A NOW POETIC TECHNIQUE WHICH HE WILL BEQUEATH TO HIS LITERARY CONTINUATORS. IN THE WILDS SWANS AT COOLE (1919), THE DEATH OF ROBERT GREGORY, WHO WAS THE HEIR TO AN ILLUSTRIOUS PROTESTANT ASCENDANCY FAMILY, LEADS YEATS TO DEVISE "THE MASK", AN ARTISTIC THEORY WHOSE PURPOSE IS TO TRANSLATE THE THEME OF POLITICAL POWER INTO POETIC TERMS. IN MICHAEL ROBARTES AND THE DANCER, (1921), YEATS TAKES UP THE SAME THEME, WITH A VIEW TO POINTING OUT THE SYMBOLICAL LINKS BETWEEN POET AND POEM ON THE ONE HAND, AND FATHER AND DAUGHTER ON THE OTHER HAND EVENTUALLY, IN THE TOWER (1928), YEATS SUBERTS THE CHRISTIAN VIEWS. ABOUT BEGETTING AND TRINITY. HENCE THE ADVENT OF A POSITIVE MOTHER FIGURE IN THIS LAST VOLUME.